17 apr. 2016

Agaatvlinder - Phogophora meticulosa

Ik was buiten de vogelkooien aan het schoon maken en ik kreeg ineens het gevoel dat ik bespied werd. Ik zag haar dan ook niet gelijk, maar ineens op een hoek van de kooi zag ik ze zitten. Het was een pracht van een nachtvlinder en wat mooi gecamoufleerd… ze was bijna één met de kooi en dat was dan ook logisch dat ik haar niet gelijk zag zitten. Gauw mijn fototoestel gepakt en een paar foto’s gemaakt. De kleuren zijn ook heel apart net of ze zich een beetje aan de kooi heeft aangepast. Al die natuurlijke kleuren van mosgroene tot roosachtige en bruine tinten… werkelijk zo mooi! Het is een Agaatvlinder… een nachtvlinder uit de familie van de nachtuiltjes. De vlinder komt voor van noordelijk Afrika via Europa tot westelijk Azië en is vrij algemeen in Nederland en België. De vlinder vliegt in twee generaties per jaar. De eerste generatie van april tot juni en de tweede van juli tot november. De waardplanten zijn de Brandnetel, dovenetel, klimop en zuring. Ik heb de vogelkooi gewoon schoon gemaakt en gauw weer op zijn plek gehangen. De volgende dag heb ik nog even gekeken maar toen was ze al gevlogen...



Aan de pupillen van haar ogen kan je zien hoe ze naar me kijkt en volgt... :-))




Lieve groetjes van Anna.. ✿◠‿◠)



14 opmerkingen:

  1. Heel mooie foto's, Anna. De foto's zijn prachtig van scherpte en kleur.
    Op de tweede foto is de door jouw beschreven camouflage heel goed te zien.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gecamoufleerd maar zo'n mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anna dit is weer prachtig.
    Kleur en scherpte zijn zoals altijd top!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. daar moet je oog voor hebben..

    twee mooie en scherpe foto's

    knap werk

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi deze foto's. Echt schitterend.
    Zo dichtbij. Je ziet gewoon haartje van deze agaatvlinder.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Anna,
    Nou nou... dat is niet moeders mooiste wanneer je die zo plotseling voor je ziet. Lijkt wel een monstertje zo close in beeld.
    Maar wel ontzettend gaaf dat je hem zo hebt kunnen fotograferen. Heel bijzonder.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig Anna, nog nooit gezien..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wie is wie aan het bewonderen? ;-))
    wat een prachtig 'kleed' draagt deze vlinder, anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die gaan vaak in de omgeving op Anna.
    Goed dat je hem zag, mooie foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Op de tweede lijn het weel een betje verfrommeld herfst blad Anna
    Maar als je beter kijkt dan zie je toch nog pootjes, mooie foto' s van dit bijzondere insect.

    Fijne avond, groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  11. haarscherp!
    prachtig bezoek had je

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wonderful close ups of this beauty!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧