3 mrt. 2016

Mosjes in ons veengebiedje

De mossen of bladmossen zijn kleine, kruidachtige landplanten, die dicht op elkaar gepakt groeien in matten of kussens op rotsen, bodem of als epifyten op de stam of bladeren van bomen. Mossen zijn meestal groene planten, vaak met stengels en bladen.

 photo IMG_5862.jpg
Kopjesbekermos in het vroege ochtend zonnetje - Cladonia fimbriata


 photo IMG_3489 kopie.jpg
Zaaddozen van de Gewoon haarmos na een regenbui - Polytrichum commune


 photo IMG_3780 kopie.jpg
Deze is voor Anita ;-))))
Ik las ergens dat er hoog in het Noorden, diep in de bergen bepaalde geheimzinnige wezens leefden, Trollen genaamd.
Ze zien er misschien nors en slordig uit, met wilde haardossen maar soms ook snoezig en eenzaam. Toch zijn het hele
zachtaardige wezentjes. Laat ze je tuin bezoeken en ze zullen je geluk en voorspoed brengen... en weet je, als je
goed in de druppel kijkt… had ik, denk ik zo toch hoog bezoek… wat een geluk. :-))))


 photo IMG_9166 kopie.jpg
Gewoon haarmos - Polytrichum commune



Lieve groetjes van Anna.. ✿◠‿◠)



19 opmerkingen:

  1. Super Anna, of het nu de druppels of de kristalen zijn....
    Wat heerlijk, dat het breien van kabeltruien over lijkt te zijn,
    dan geniet ik weer van je prachtige macro's.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jan!
      De kabeltrui is nog niet helemaal af maar het schiet al aardig op... heerlijk voor dagen zoals vandaag met al dat regen wat ze opgeven. ;-)))
      Fijn weekend en lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  2. Deze platen zijn weer zo verschrikkelijk mooi dat er er haast jaloers naar zit te kijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Frans :-))))
      Fijn weekend en lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  3. Wat zijn dat weer mooie beelden....schitterend die eerste met het ijs erop, dromerig mooi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Joke!
      Fijn weekend en lieve groetjes Anna :-))

      Verwijderen
  4. 'k Zie je hier niet zò vaak, Anna, maar 't is altijd de moeite !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lies, dankjewel !
      Fijn weekend en lieve groetjes Anna :-))

      Verwijderen
  5. Hoi Anna,
    Even kijken of er meer Anita's zijn... Het is een juweeltje hoor! Je kunt mij altijd blij maken met een druppel of een ijskristalletje. Toevallig heb ik ook nog een bekermosje met ijs gefotografeerd. Heerlijk he, dat kleine spul in de vroege ochtend.
    Prachtig Anna, ik word hier blij van. En als er nog andere Anita's zijn dan die vast ook ;)
    Fijn weekend alvast, groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita, ja hij is voor jou bedoeld. Jij had die schaatsers in je blog en ik moest toen gelijk denken aan mijn trol in de druppel... van daar dat ik hem aan jou hebt opgedragen. :-))))
      Fijn weekend en lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  6. Wat zijn dit weer fantastische mooie foto`s uit een `ver` land

    BeantwoordenVerwijderen
  7. meesterwerkjes zijn het!

    zowel de mosjes als je foto's, anna! ;-))

    ja, ik geloof graag dat jij menig 'hoog bezoek' ontvangt, tijdens het fotograferen! ;-))

    fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. geweldig mooi Ana een lust om dit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterende macro en mossen foto's, die eerste foto is helemaal super met die prachtige getailleerde ijs kristallen Anna
    niets ten nadele van de rest van je serie, ik vind ze allemaal heel mooi,
    maar die eerste is wel heel bijzonder en springt er daarom een beetje uit voor mij.

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Excellent photos of the moss! I love the waterdrops and the ice crystals. So beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt helemaal top Anna.
    Zoals je weet ben ik gek op mosjes en wat ik hier zie is werkelijk schitterend!
    Mijn complimenten.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ze zijn om ter mooist
    onvoorstelbaar mooi! daar kan ik blijven op kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Anna,
    Ontzettende mooie opnames. Mooi die kristalletjes.
    En wat is foto 2 mooi zeg. Echt super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧