26 feb. 2016

Paddestoelen in onze tuin


 photo IMG_1222 kopie.jpg
Witgerande tuinslak - Cepaea hortensis
Herfst... regen... slakken en heel veel kleine tuinslakken, ik kom ze overal in de tuin tegen en op allerlei plekjes. Dit slakje was
aan het struinen tussen de mossen en de vleeseters. Op zijn weg kwam hij dit paddestoeltje tegen. Ik moest nog vlug zijn want
hij ging de andere kant op en dan kon ik er met mijn fototoestel er niet meer bij. Nu zou je zeggen, oké... zet je hem toch
weer even goed... maar dat doe ik juist niet, ik laat de dieren altijd zoals het is en dan heb ik gewoon pech en denk
volgende keer weer beter...

 photo IMG_0970.jpg
Grote bloedsteelmycena - Mycena haematopus


 photo IMG_3332.jpg
Zwarte kluifzwam - Helvella lacunosa
Deze is in een vroeg stadium licht bruin maar wordt later donkerbruin.


 photo IMG_3341.jpg
Grote bloedsteelmycena - Mycena haematopus
Rond onze vijver liggen allemaal oude boomstronken en ook rottende boomstammen.Toen het zo geregend had, kwam ik dit
groepje Grote bloedsteelmycena’s tegen. Nu ze zo nat waren zijn ze prachtig van kleur en het regenwater kwam er ook goed
op uit… met als extraatje een druppel.


 photo IMG_3576.jpg
Echte kopergroenzwam - Psilocybe aeruginosa
De jonge zwam bezit een donkerblauwe kegel- tot klokvormige hoed met ingerolde rand, later wordt de hoed vlakker en licht okergeel van kleur. De hoed wordt 3-6 cm breed. De lamellen staan dicht opeen en bezitten een grijswitte kleur, die naarmate
de zwam ouder wordt donker purpergrijs wordt, met een wit-vlokkige rand. De steel van de kopergroenzwam is slank en vaak
iets verbogen, met een geribde en bovenaan purperzwart gekleurde ring. (Wikipedia)


 photo IMG_3606.jpg
Mycena sp
Geen drie maar vijf op een rij…
Ze zijn uit het donker, van onder de stronk vandaan gekropen en zo naar het licht toegegroeid...


 photo IMG_3822.jpg
In een klein spleetje tussen de tegels in onze achtertuin, gewoon opgekomen…
onbegrijpelijk, maar wel heel mooi!


 photo IMG_4160.jpg
Een Mycena sp. helemaal alleen op een helling van een boomstronk.


 photo IMG_5156.jpg
Mycena aangetast door Knopschimmel (Spinellus fusiger) een mycena parasiet. Het vruchtlichaam is bol- of knopvormig,
gesteeld, 1mm doorsnee, doorschijnend wit, bij rijping zwart verkleurend. Komt voor vanuit en op de hoedjes van
kleinere soorten plaatjeszwammen.


 photo IMG_4674.jpg
Witte melksteelmycena - Mycena galopus var. candida
De kleur op de achtergrond, zijn natte verdroogde bladeren van een beuk en
de paddenstoeltjes lijken net of ze staan te zweten, van de hitte… ;-))


Lieve groetjes van Anna.. ✿◠‿◠)



27 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig mooie foto's van deze schitterende paddenstoelen en slakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een hele mooie serie, heel verrassend om nu paddenstoelen te zien. Bij sommige foto's prachtige achtergrond.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Yvon!
      Deze serie foto's van de paddenstoelen is een verzameling van de afgelopen maanden, nu zie je er bijna geen één meer. ;-))
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  3. I love the mushrooms! I think they're beautiful. The snail is cute. Have a wonderful weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much, Gunilla!
      Have a nice weekend and greetings Anna :-))

      Verwijderen
  4. wauw, Anna...
    zelden zag ik ze mooier op de foto da hier bij jou,

    "subliem"

    een heel fijn weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Rooske en jij ook eek heel fijn weekend!

      Verwijderen
  5. Prachtig, Anna ! Om heel stil bij te worden...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Lies!
      Fijn weekend! :-))

      Verwijderen
  6. goh, anna ..
    wat een superfoto's alweer!

    ik zit bij elke pixel te rillen van genot! ;-))
    wat een schoonheden!!!

    fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, lief Neusje! :-))
      Jij ook een heel fijn weekend!

      Verwijderen
  7. geweldig mooi om zulke zwammen in je tuin te hebben maar je eerste foto met die slak er bovenop vind ik super.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Anna,
    Fijn dat je er weer bent! Ik zag dat je nog wel foto's plaatste, anders had ik me zorgen gemaakt.
    Je paddestoelen zijn zo mooi! En dat allemaal in je eigen tuin.... bofkont!
    Heb je dat ook dat je een paddestoel een klein figuurtje ziet, of een hele familie.
    Ik vind het een schitterende serie. Sommige kunnen zo groot aan de muur en dat is voor mij altijd een teken dat het erg goed is.
    Lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Anita!
      Heb er ook weer een beetje zin in, om te bloggen... ;-)))
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  9. topfoto's!
    een waar genot om heen en weer te scrollen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor allle fijne reacties, An!
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  10. Voor zoveel moois moet ik gewoon diverse bossen bezoeken Anna
    en dat staat allemaal bij jou in de tuin.
    Schitterende macro serie van deze prachtige paddestoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Bram voor je fijne reactie!
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  11. Ik ben er werkelijk helemaal stil van Anna!
    Al deze foto's zijn werkelijk topstukken en het is ook goed dat je diertjes zo laat zoals je ze aantreft of zoals ze doen. De helderheid van je foto's is echt adembenemend en dan zie ik ook zo'n prachtige "echter kopergroenzwam en wat te denken van je knopschimmel. Wat is die mooi!!!! Ook de laatste met de druppeltjes is werkelijk schitterend. Echt een heel dik compliment.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je laat me wel blozen, Helma... :-))))
      Dank je wel, ben erg blij met je fijne reactie!
      Lieve knufff groetjes Anna

      Verwijderen
  12. Jij hebt een geweldige variatie in je tuin aan paddestoelen.
    Geweldige foto`s zeg...top

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Marjolein, voor je fijne reactie!
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  13. Alweer een poosje geleden dat ik hier was en wat ik nu zie is prachtig wat heb ik een hoop gemist, ga snel de achterstand inlopen.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezellig en dank je, Frans!
      Ga ook even bij jou kijken... ;-))
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  14. Je schrijft het al Anna: onbegrijpelijk, maar wel heel mooi!
    Ik ben het daar helemaal mee eens!!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧