3 mei 2015

Meimaand - Bloeimaand - Mariamaand

De maand mei wordt ook wel bloeimaand of Mariamaand genoemd. Deze vijfde maand van het jaar in de gregoriaanse kalender heeft altijd 31 dagen. In de oud-Romeinse kalender was het de derde maand. De naam komt van waarschijnlijk van Maia. In de Romeinse mythologie is dat de moeder van Mercurius. Oorspronkelijk was zij de godin van de groei. De Romeinen vereerden deze moedergodin opdat zij de dingen van de natuur zou laten groeien. Ook mogelijk is dat de maand  mei genoemd is daar de god Jupiter Maius, die groeikracht brengt. De namen Maia en Maius gaan beide terug op maior, wat ‘groter’ betekent. In Italië ontstond in de Middeleeuwen het gebruik om de maand mei te wijden aan Maria, de moeder van Jezus.
In geen enkel jaar – dus ook niet in een schrikkeljaar – zijn er maanden die op dezelfde dag van de week beginnen als mei. Mei is de laatste maand van de lente en wordt gewoonlijk geassocieerd met een lieflijk soort weer: warm, maar niet heet, met lange en nog steeds langer wordende dagen en met een volop levende, groeiende en bloeiende natuur.

 photo IMG_0138_zpsrfjejiyo.jpg

Bloeimaand is de maand van mei
Omdat de bloemen bloeien
En ieder vogel legt zijn ei,
Je ziet het gras nu groeien.

 photo IMG_2066_zpsvdmwjs7i.jpg

Zie hoe ‘t groeit en bloeit in mei,
elke vogel legt zijn ei.
Bloeit een bloemke in de wei,
Nu is ‘t lente, zijn wij blij.

 photo IMG_5985 kopie_zpsijiwnlyx.jpg

Bron: Arendlandman.nl
Foto's: © Anna de Vries


17 opmerkingen:

  1. Mooie foto's Anna, nu ben ik wel nieuwsgierig welk vogeltje dat is op de eerste foto.
    Mooi om het winterkoninkje bezig te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinie, het is een Scholekster kuiken, het staat rechts onder de foto... ;-))
      Lieve groetjes, Anna

      Verwijderen
  2. Dit is super Anna, wat heb je het mooi in beeld gebracht. Het kuiken vind ik al fantastisch, want dit krijg je zo niet vaak te zien.
    Maat het winterkoninkje aan die aarden nestpot.....dat is smullen, en ik eet echt geen winterkoninkjes!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bi-joetjes weer, Anna !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Anna,
    Toen ik wat beter keek zag ik dat de andere twee eitjes ook uitkomen. Prachtig moment. Net als het winterkoninkje met zijn nestmateriaal.
    Je hebt gelijk over het verstand en gevoel. Het is grappig want daar wilde ik ook nog over schrijven. Maar zo is het precies! Ik merk dat ik eerst op gevoel te werk ga, dan ga denken... dan denk: dit is te bedacht! En dan kan ik niet meer terug. Het is heel wonderlijk. Ik moest wel lachen om je reactie. Precies raak! Ik zal aan je denken als ik weer een foto maak ;)
    Liefs, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie foto's, lieflijk
    de lente daar hou ik heel veel van

    BeantwoordenVerwijderen
  6. So beautiful! Lovely adorable captures!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterende foto's, Anna, maar het winterkoninkje wint. Wat een geweldige foto en wat lief ook. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een heel fraaie reeks , waarbij deze van het winterkoninkje mijn favoriet is Anna

    prettige dag !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Elk jaar weer een wondertje om `alles` tot leven te zien komen !
    Fraaie lentereeks

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dear Anna
    I love the photos of the eggs- the patterns are so nice!!!

    Hugs
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wonderful spring photos! How precious to find the eggs and the newly hatched chick.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel leuk en mooi de mei maand in beeld gebracht Anna, met de eitjes het bloemetje en het nestelende vogeltje
    Heerlijke maand, prachtig die natuur na een lange kale winter, met al zijn kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dit is mei op z'n mooist, anna;
    de hele natuur die aan uitbreiden denkt! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In mei leggen alle vogels een ei en kijk, meerdere eitjes. Wat mooi een scholekster! Prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Anna,
    als ik je schrijven zo lees dan zou 1 mei dus ieder jaar altijd op dezelfde dag beginnen en dat kan niet.
    Mijn dochter is 8 mei jarig en daar zit toch wel altijd verschil in. Dit valt vaak op een donderdag, vrijdag of zondag.
    Maar misschien snap ik her wel niet helemaal :-)

    Wat ik wel snap zijn deze prachtige foto's.
    Het kleine vogeltje in het nest is heel erg leuk maar ook je viooltje is geweldig.
    Als topper toch wel het winterkoninkje in de nestbol. Echt schitterend om te zien!
    Hele fijne avond nog Anna.
    Liefs, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldige foto van het Winterkoninkje aan die prachtige nestpot! Uiteraard zijn de andere foto's ook geweldig maar deze 'wint' wat mij betreft!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧