10 nov. 2014

November herfst - November autumn





In Memoriam


 photo IMG_1634b_zps857ff984.jpg


De blaren vallen in de gele grachten;
Weer keert het najaar en het najaarsweer
Op de aarde, waar de donkre harten smachten
Der levenden. Hij ziet het nimmermeer.

Hoe had hij dit bemind, die duistre straten,
Die atmosfeer van mist en zaligheid,
Wanneer het avond wordt en het verlaten
Plaveisel vochtig is en vreemd en wijd.


 photo IMG_1640b_zps41ae9177.jpg


Hij was geboren voor de stille dingen,
Waarmee wij leven - maar niet even lang -
Waarvan wij 't wezen slaken in ons zingen,
Totdat wij zinken, en met ons de zang.

Het was een herfst als nu: de herfsten keren,
Maar niet de harten, na hun korten dag;
Wij stonden, wreed van menselijk begeren,
In de ademloze kamer, waar hij lag.


 photo IMG_1642b_zpsbcd2e76f.jpg


En voor altijd is dit mij bijgebleven:
Hoe zeer veel stiller dood dan slapen is;
Dat het een daaglijks wonder is, te leven,
En elk ontwaken een herrijzenis.

Nu weer hervind ik mij in het gewijde
Seizoen, waar de gevallen blaren zijn
Als het veeg zonlicht van een dood getijde,
En denk: hoelang nog leef ik in dien schijn?


 photo IMG_1644b_zps38108643.jpg


Wat blijft ons over van dit lange derven,
Dat leven is? Wat, dat ik nog begeer?
Voor hem en mij een herfst, die niet kan sterven:
Zon, mist en stilte, en dan voor immermeer.


Gedicht: J.C. Bloem
Foto's: © Anna de Vries



13 opmerkingen:

  1. Dear Anna
    It is so stunning.... The poem and the pictures...

    Well done, my dear!

    Hugs
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's Anna.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtig in memoriam voor deze wesp Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful close ups of the mushroom. Have a good week, Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg mooi, Anna. Mooi gedicht ook. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gedicht en nog mooier geïllustrrerd

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel mooi!
    ocharme de wesp, maar de paddenstoel waakt over hem

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oei lieve anna, ik schrok in eerste instantie, maar toen .....
    zag ik de wesp,
    vervelend voor het diertje maar ....
    uiteindelijk is het goed zo hé:-)

    prachtige foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een samensmelting van woorden en beeld zoals seizoenen samensmelten en overvloeien. Heel mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik schrok me daar toch echt even Anna,
    maar het was kennelijk voor de wesp bedoeld.
    Ik zag al hele andere beelden voor mijn geestesoog verschijnen.
    Prachtige foto's van de padenstoelen en heel mooi
    met de scherpte/diepte gespeeld :-)
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie serie, gedicht en foto's, pakkende titel.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧