11 jun. 2014

Vingerhoedskruid - Foxglove - Digitalis purpurea




Pelorische topbloem



Bij ons in het stukje veengebied, dat wij jaren geleden hebben aangelegd, bloeien ook een paar planten van de Vingerhoedskuid, die daar spontaan zijn opgekomen. Nu heeft daar één van de planten een Pelorische topbloem. Deze grote bloem staat aan de top en is helemaal symmetrisch rond, dit in tegen-stelling tot de overige asym-metrische bloemen van deze plant. Nu schijnt dat dit verschijnsel wordt veroorzaakt door een genetische afwijking die door veelvuldige inteelt kan ontstaan. De Akker-hommels speelt hierbij een grote rol, want zij hebben een voorkeur voor deze bloem omdat de nectar makkelijker bereikbaar is. Dat zou een reden kunnen zijn dat deze planten met de genetische afwijking op die manier in stand word gehouden en vandaar we ze ook
meer en meer zullen opduiken. En zo is er iedere keer weer wat
nieuws te ontdekken...

Leuk hè... :-))

Lieve groetjes van Anna




De foto's zijn ook te bekijken in de Lightbox,
klik hiervoor op de 1ste foto… ;-))



17 opmerkingen:

  1. Weer wat geleerd van deze prachtige foto's en het model daar ben ik verliefd op ;-)

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kleuren en scherpte Anna. Top!
    Ook ik heb weer wat opgestoken.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke leerzame log weer en geweldig mooie foto,s

    BeantwoordenVerwijderen
  4. topfoto's en interessante info.. bedankt voor het delen

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anna,
    Ik had er al eens over gelezen bij 'Natuurfragmenten'. Bijzonder dat zoiets ontstaat. Je moet het maar net treffen. En hij boft, want nu is hij vereeuwigd!
    Lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer wat bij je geleerd en wij scheppen altijd de zaailingen uit (1-ste jaar) en verplaatsen ze naar achteren, zodat ze het 2-de jaar prachtig bloeiend achteraan staan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te weten en wat mooi gefotografeerd Anna.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. da's straf! :-))

    slimme hommels, eh!

    of moet ik zeggen, slimme bloemen? ;-))

    dankjewel voor dit mooie én leerrijke blog, anna!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful shots of the foxglove. My granny always had them and you never knew where you'd find them.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "Beautiful" is such a plain word for a pics. I often run short of adjectives. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi en wat bijzonder! Fijn weekend, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Anna.
    Weer super mooi vastgelegd.
    Jullie ook een fijn weekend
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Erg mooie bloem en intersant verhaal er bij Anna, prachtige foto's en weer wat bijgeleerd,
    een Pelorische Topbloem had er nog nooit eerder van gehaarod

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Anna,
    wat een bijzondere verschijning. Ik ken deze bloemen maar ik heb er nog nimmer een gezien met een bloem op de kop kant.
    Ik zie hier je foto's dus ik ga daar toch eens op letten. Vooral je tweede foto vind ik supermooi!
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat apart, dit heb ik nog nooit gezien maar ook ik ga eens beter opletten en daar bewust naar zoeken, wie weet!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Pięknie pokazane ,sa cudowne
    Pozdrawiam :}

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtig anna, of het nu mag of niet mag:-)
    de natuur gaat zijn gang,
    ik vind ze super, weer een heel andere kijk op het vingerhoedskruid

    een heel fijn weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧