2 jun. 2014

Tuinmaskerbij ♂ - Hylaeus hyalinatus




Maskerbijen


 photo IMG_7882b_zps2151fbbc.jpg


Maskerbijen danken hun naam aan het feit dat de mannelijke dieren een opvallend wit/geel aangezicht hebben. De
vrouwelijke bijtjes hebben vaak 2 gele strepen tussen de ogen. Het zijn overwegend kleine (4-9 mm), zwarte dieren
met hier en daar enkele gele vlekken of bandjes, zonder beharing. Een enkele keer heeft het achterlichaam enkele
rode gedeeltes.


 photo IMG_7888_zpse142c75b.jpg


Maskerbijen verzamelen het stuifmeel niet tussen de beharing aan de buikzijde of in korfjes aan de achterpoten,
maar in hun krop. De tong is veel korter dan bij andere bijen. Ze verspreiden soms een citroenachtige geur als
je ze beetpakt.


 photo IMG_7894_zpsb826fee9.jpg


Samen met de tuinmaskerbij komt deze soort van de maskerbijen het meeste in Nederland voor, en ook in alle
mogelijke gebieden: van spooremplacement tot achtertuin, van heidegebied tot sloot- en vaartranden. De soort
nestelt in allerlei holle, houtige ruimtes (stengels van braam, vlier) maar ook in de rietsigaargallen gemaakt door
halmvliegen in de lisdodde. Voedsel wordt op verschillende bloemen gevonden.


 photo IMG_7891_zps767fc00b.jpg


De bloem is van de witte Phlox paniculata, die nu in onze tuin in bloei staat.


Bron: Wildebijen.nl
Foto: © Anna de Vries


16 opmerkingen:

  1. Prachtig gedaan Ana maar je uitleg is ook geweldig en leerzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtig wezentje ann,
    maar ja, jij zet ze zó mooi op de gevoelige plaat,
    da's een feest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dear Anna
    Absolute gorgeous. The white and black colors are superb. Well done!!!

    Hugs
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. al veel bijen gezien maar deze nog nooit
    weer topfoto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn ogen rollen weer uit mijn kas, anna!!

    die eerste foto is een eersteprijswinnaar! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Anna. Mooi scherp, de nieuwsgierige op foto 1 is top!!
    In 2006 had ik er ook een voor de lens. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Excellent macros! Beautiful photos of both the bee and the flower.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De eerste is meteen een prijswinnaarsfoto!
    De andere moeten eigenlijk ook niet onderdoen.
    Kende die soort niet echt, ik zal er nu eens op letten of ik ze ook tegenkom!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  9. PRACHTIGE reeks !!!!! vooral de eerste foto, die is mijn favoriet!
    hartelijke groet van Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige serie macro foto's, en een uitgebreide uitleg en info over deze bijen Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat interessant, Anna. Prachtige serie ook. Vooral je 1e foto spreekt me heel erg aan. Ik ga ook eens extra opletten. Ik heb ze nooit "bewust" gezien. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Quelle pureté, c'est magnifique. Merci à Noushka d'avoir suggéré ce lien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anna alweer een serie waar ik wat van heb geleerd had nog nooit van deze bij gehoord en je foto's zijn als altijd prachtig.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niet alleen een heel leerzaam blog Anna,
    maar ook een stel prachtige foto 's voor erbij.
    Nu kon ik dat "masker" dan ook echt goed bekijken :-)))
    Heel gaaf dit blog met een voor mij onbekende bij.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig helder foto's heb je gemaakt. Macro foto's is echt schitterend om te zien.
    Maskerbijen heb ik nooit gezien.
    Fijne weekend.
    Gr. Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I love this series of images, so beautifully done.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧