23 mei 2014

Platbuik - Broad-bodied Chaser - Libellula depressa



Platbuik

Deze Platbuik (man) was duidelijk aan het jagen boven onze vijver. Hij ging telkens ergens op een dor takje of op een bies zitten
wachten tot hij weer iets zag, dan vloog hij weer weg. Maar naar een tijdje ging hij op een knop van de Gele lis zitten wachten…
werkelijk PRACHTIG… ik kon gauw een paar foto's maken, want hij is hem zo weer gevlogen.


 photo IMG_7633_zps0ec1cf82.jpg


Libellen jagen vooral met hun ogen en grijpen tijdens de vlucht hun prooi. Een libel kan wel op 12 meter afstand een
bewegende prooi zien. Ook de poten zijn aangepast aan het jagen en hebben hun loopfunctie verloren. Tijdens de
vlucht vormen de poten een soort vangnet en de kleine stijve haartjes ('doornen') zorgen ervoor dat de prooi niet
meer kan ontsnappen.


 photo IMG_7636_zps6e622278.jpg


Libellen dragen bij aan het onder controle houden van plagen, bv. een muggenplaag. Libellen eten namelijk allerlei kleine en
meestal vliegende insecten: muggen, vliegjes, motjes, enzovoorts. Libellen zelf zijn ook een prooi voor andere dieren. Prooi
voor vogels, amfibieën, spinnen en andere libellen dus. Libellen hebben zo een veelzijdige functie in het ecosysteem.


 photo IMG_7665_zpse559a58e.jpg


Fijn weekend en lieve groetjes,
Anna ღ




14 opmerkingen:

  1. Drie toppers Anna!! De tekening van de Lis is nu al mooi te zien.
    Prachtige kleuren en scherpte!! Heb een goed weekend.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige opnames weer anna,
    maar vrouw toch wat maak je toch schitterende prenten:-)

    een zaligheid om naar te kijken,
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hej Anna

    I like all your photos. Number two has a fantastic light and composition!

    Have a happy weekend and creative!
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kreeg ze (met veel geduld) mooi voor je lens, Anna !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi!!. Ik ben steeds weer verbaasd dat, sinds ik fotografeer, zoveel meer soorten zie.
    Is het dan toch waar dat als je goed kijkt, je zoveel meer ziet?!.
    Deze Platbuik nog nooit "bewust" gezien, maar ik hoop binnenkort ook!
    Fijne zondag en groetjes Anne Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's Anna, vooral de tweede vind ik persoonlijk erg mooi
    Mooie en interessante uitleg en info over de libellen bij de foto's

    Fijne avond, groeten,

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat is deze foto's echt heel mooi geworden. Libellen vind ik zo mooi om te zien genieten.
    Ik vind ze allemaal prachtig foto's geworden.
    Fijne dag verder.
    Gr. Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pracht foto's van de platbuik Anna.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik leer hier elke keer weer bij, an!

    en mijn bewondering voor je werk ..

    ja, die stijgt ook nog altijd! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een platbuik, die ken ik niet. Prachtige natuurbeelden en kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ik toto vorig jaar nooit had geweten is dat libellen
    ook juffers opeten!! Ik stond daar echt van te kijken en was zeer verbaasd.
    Mooie foto's van de platbuik Anna :-)
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧