6 apr. 2014

Gewone wolzwever - Hommelvlieg - Large Bee-fly - Bombylius major





Wolzwever



 photo IMG_7025_zpsb665e228.jpg


De soort lijkt op een hommel of bij, hoewel deze laatsten vliesvleugeligen zijn, dus geen familie. Deze gelijkenis is geen toeval,
maar berust op mimicry; het verschijnsel dat ongevaarlijke soorten op minder onschuldige soorten lijken, zoals ook voorkomt
bij de verwante zweefvliegen. Wolzwevers hebben namelijk geen angel, maar hommels en bijen wel en dieren die graag
vliegen eten maar hommels of bijen vrezen en ontwijken worden zo misleid.


 photo IMG_7017_zps18ba939e.jpg


Toch is het verschil niet moeilijk te zien, vooral als er gegeten wordt; de gewone wolzwever
eet nectar uit bloemen en blijft dan doodstil 'hangen' in de lucht. Deze Wolzwever dus niet
en ik denk dan ook dat het te maken heeft met de soort van bloem, hoe de stand daarvan
is. De wolzwever is ook veel behendiger dan hommels en bijen die een beetje zigzaggend
vliegen en niet stil kunnen hangen in de lucht. Eigenlijk is van hangen geen sprake; hoewel
de vlieg stil lijkt te staan slaan de vleugels zo'n 300 keer per minuut. Daardoor doet deze
soort qua vlieggedrag aan de kolibrie denken. Overigens is er ook een vlindersoort die
deze goede vliegeigenschappen heeft met de toepasselijke naam Kolibrievlinder
(Macroglossum stellatarum).


 photo IMG_7021_zps080ad48f.jpg


Buiten het vlieggedrag is ook de kleur anders dan die van hommels en bijen, meestal bruin,
en de wolzwever heeft geen zwarte, witte of gele kleuren, laat staan patronen. Ook zijn de
dunne poten maar juist ook de grote ovale ogen typisch vlieg-achtig, en de vleugels staan
altijd zijwaarts terwijl veel hommels en bijen deze op de rug vouwen in rust. De lange tong
van de gewone wolzwever is ongeveer een derde van de lichaamslengte en dient om
dieper in de bloem te komen waar de nectar zit.


 photo IMG_7033_zps8207aa77.jpg


De wolzwever legt de eieren in de nesten van zandbijen. In de gangen komen de met zand gecamoufleerde eieren
uit en de larve doet zich te goed aan het door de zandbijen verzamelde voedsel en later aan de larven zelf. Een
dier wat dit gedrag vertoont heet een broedparasiet.


 photo IMG_7014_zps2e841d2a.jpg


Bron: Wikipedia
Foto's: © Anna de Vries


15 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Anna, je kreeg alle kans om van verschillende kanten foto's te schieten. Top!!
    Een Wolzwever denk ik nooit gezien te hebben, wel een Kolibrievlinder.
    Je toegevoegde informatie is weer super. Fijne zondag. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wonderful photos of this little hairy critter! I wish you a peaceful Sunday.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe en mooie serie, Anna. Je info is ook fijn om die erbij te lezen. Ik kan me niet herinneren ooit zo'n wolzwever gezien te hebben, maar ik ga toch even beter in mijn tuin kijken. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalig om te zien Anne!
    Je heb deze mooi weten te digitaliseren!
    Ook iets bijgeleerd!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastic macros! Great serie!
    Have a happy sunday!
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap gedaan hoor...
    ben jaloers op je, wat een geduld, zo'n drukte
    maker en dan zo scherp gefotografeerd..
    super gedaan!!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Anna,
    geen aardig beestje dus, maar wel een kei in overleven.
    Je hebt er werkelijk prachtige foto's van gemaakt.
    Je informatie is voor mij zeer leerzaam.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goh anna wil je wel geloven dat ik dit beestje voor het eerst zie hier:-) en hoe:-)
    geweldig loepzuiver en zacht, met een hoog knuffelgehalte:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een wolwever?

    nooit van gehoord, anna, en zover mijn geheugen reikt, nog nooit gezien, ook! ;-))

    wat een apart beestje!
    ik ben weer heel wat wijzer geworden dankzij jou, anna! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een loeischerpe foto's Anna, prachtig!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog nooit van een wolzwever gehoord....?
    Maar je foto`s en uitleg is erg verhelderend, zelfs erg mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastic macros!
    I like the details.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo heee..... wat weer een beauty's Anna!
    Die eerste foto is werkelijk uniek met prachtige scherpe details
    van de macro in de bloem en in de bij.
    Wat heb je deze bij mooi vast weten te leggen en van de naam
    had ik ook nog nooit gehoord. Weer wat geleerd maar ook heerlijk
    genoten van deze prachtige serie.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De eerste keer dat ik er eentje zag vond ik het maar een eng beest maar ik ben hem steeds mooier gaan vinden en jouw blog laat zien waarom! Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb me lam gezocht naar de naar de naam van deze wilde bij, haha. Maar met jouw foto's kwam ik erachter dat het hele maal geen bij is maar een vlieg die in mijn tuin rondvliegt.
    Many thanks Myriam

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧