29 mrt. 2014

Bont Zandoogje - Speckled Wood butterfly - Pararge aegeria





Er is een Bont Zandoogje geboren

Een klein poosje geleden bij de voorjaarsschoonmaak van de tuin, kwam ik deze ’pop’ tegen. Hij zat verstopt in het siergras, de Lampenpoetsers-gras (Pennisetum). Daar ik de plant al klein had gemaakt, heb ik dat stukje gras waar de ’pop’ nog aan vast zat ergens anders tussen een plant geplaatst, zodat ik het mooi in de gaten kon houden. Want ik was best wel nieuwsgierig naar wat voor soort vlindertje daaruit zou komen. Iemand zei tegen mij, dan moet je het in een glazen pot of zoiets zetten, maar dat vond ik niets, want dan verstoor je misschien wel zijn natuur-lijke habitat (lucht en vochtigheid enz.), dacht ik zo. Natuurlijk ging ik iedere dag wel een paar keer kijken en gisteren was het dan zover. Je kan het wel op de eerste foto zien dat het niet zolang meer zal duren, want je kan al goed een beetje kleur en zijn vleugeltje zien zitten. Ik durfde nu wel het grastakje met de 'pop' in een weckpot te zetten. Een laagje vochtig grond uit de tuin op de bodem en daar steek ik het grastakje in, de pot heb ik afgedekt met een katoenen gaasje. De pot in een raamkozijn van een ruimte gezet waar nooit gestookt wordt. Toen ik vandaag keek, zag ik dat de ’pop’ leeg was. Het vlindertje was uitgevlogen en hing op zijn kop aan het katoenen gaasje. Heb toen gauw mijn fotospullen gepakt en klaar gezet... heel voorzichtig het gaasje eraf gehaald, in de hoop dat het vlindertje bleef zitten en het geluk was met me... het vlindertje bleef mooi zitten en kon ik gelukkig een paar foto’s van hem maken tot hij een beetje begon te bewegen. Ik heb hem heel voorzichtig gepakt, ben toen naar buiten gelopen en heb hem met een blij gevoel daar zijn vrijheid gegeven en gelijktijdig kon ik zien dat het een klein Bont Zandoogje was...


 photo IMG_6973_zpsd62fbd67.jpg


 photo IMG_6988_zpsce69dffd.jpg


 photo IMG_6974_zps508bf761.jpg


 photo IMG_6981_zps3a158f2a.jpg


en mijn dag kon niet meer stuk!
Geniet van de natuur...
doe ik ook...
:-)))

Lieve groetjes, Anna❀



18 opmerkingen:

  1. nou anna:-) wat een prachtig wonder heb jij mogen aanschouwen zeg,
    dit maak je maar zelden mee, mijn dag kan ook niet meer stuk:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een schitterende pop en foto's Anna!
    heel bijzonder dit. jammer dat je het uitkomen zelf niet hebt
    gezien, maar dit is natuurlijk al geweldig. prachtige vlinder!!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Nathalie!
      Ja, ik vond het natuurlijk ook jammer en ik wist ook niet dat het zo snel kon gebeuren. Het moet vroeg in de ochtend zijn geweest... maar goed het was toch en nog een hele belevenis. :-))
      Lieve groetjes, Anna

      Verwijderen
  3. Prachtige serie Anna, je moet hebben staan stralen van blijdschap. Een wondertje in eigen tuin!!
    Wat een ervaring hè, toch heel anders dan een poppenkast in een vlindertuin.
    Daar weet je vaak al wat er komen gaat en zijn het er soms zoveel, dat je verwend raakt.
    Geniet van de zondag, het wordt een mooie. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jan!
      Jij ook hè... genieten... ;-))
      Lieve groetjes, Anna

      Verwijderen
  4. This is like a science lesson for me. :)
    Great pics.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is wel heel mooi om dit zo mee te maken,wat zal je hebben genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een belevenis, Anna, en wat een mooi "nieuw" exemplaar. Prachtige foto's ook. Hier kan je toch heel blij van worden. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me geweldig, Anna, om dit zo van dichtbij te ervaren.
    Fijn dat je er heel mooie foto's van hebt gemaakt, kunnen wij ook een beetje meegenieten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wonderbaarlijk, anna, om dit van dichtbij te mogen meemaken!

    én wij erbij, want dankzij jouw foto's is het alsof ik naast je sta! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waaaauw...geweldige serie is dit geworden
    Supermooi, scherp en helemaal top

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wav Anna! Beautiful macros with a lot of nice texture!

    Have a creative week.
    JetteMajken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohh, heel bijzonder en prachtige foto's. Ik geniet met jou van deze schitterende gebeurtenis.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. schitterend om dit zo te mogen zien en ook nog te kunnen fotograferen Anna
    prachtige macro en foto serie

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ohhhhhhhhhhhhhhhhh..... wat is dit gaaf Anna!!!!!!
    Ik ehb gelijk even mijn ega naar het scherm gesleept want je
    Bonte zandoogjes is werkelijk schitterend van kleur en zo mooi helder!
    Wat een geluk dat je deze zag en in de gaten kon houden.
    Werkelijk geweldig.
    Mijn complimenten.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow wat is dit prachtig! De eerste foto vind ik misschien wel het meest bijzonder omdat daar de metamorfose al goed zichtbaar is. Wat een wonder is dit toch en zo prachtig vastgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Even gesnuisterd... Wat 'n mooie foto's op jouw blog... !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧