7 nov. 2013

Levermos (Parapluutjesmos) - Umbrella liverwort - Marchantia polymorpha




Levermos ook wel Parapluutjesmos
met twee piepkleine jonge wantsjes


 photo IMG_9623_zps271d5f0e.jpg



Levermos is een mossoort die uitsluitend groeit onder zeer vochtige omstandigheden.
De bladstructuur van deze mossoort is uitzonderlijk groot vergeleken met de overige
mossoorten. Het blad is ovaal en lijkt op de vorm van een lever waar het zijn benaming
aan te verdanken heeft. Levermos is uitgerust met een sterk wortelgestel. Lange,
krachtige witte worteltjes hechten zich in het substraat. Het mos kan zich alleen ont-
plooien wanneer er sprake is van een slechte drainage. Zo kan deze mossoort binnen
een zeer kort tijdsbestek het gehele aardoppervlak bedekken.

Het parapluutjesmos begint gewoon als een groen plantje. In april groeien er
parapluutjes uit, hoge en lage. De lage, bleekgroene zijn de mannetjes en de hoge
en donkergroene zijn de vrouwtjes. In de zomer ontstaan onder die parapluutjes
de sporen, waar volgend jaar weer nieuw mos uitgroeit. Levermossen bestaan al
heel lang, namelijk minstens al 375 miljoen jaar.



Bron: Internet
Foto's: © Anna de Vries



16 opmerkingen:

  1. Weer iets geleerd Anna,
    wat is dit toch een mooie mossoort..... je foto's zijn SUPER !

    Lieve groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is weer helemaal super Anna, knappe foto's!! TOP!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke foto,s Anna en bedankt voor je prachtige uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier groeien ze ook in de tuin tussen de Zeeuwse kinderkopjes (basaltblokken)
    Heerlijke fotogenieke objectjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto, de rode accenten (op steel en pitjes(?) geven het iets extra's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi, Anna. Die rode wantsjes zijn een echte bonus voor de foto. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een geweldige foto, echt SUPER!
    fijn weekend, groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. This is stunning!
    I love your compositions!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I love your macro shots, this one's so clear. I'd love to revisit Scheveningen and see it through my adult eyes - one of these years I'll make it over there again.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Such an ancient plant! Thanks for the information about this plant. Your shot is fascinating.

    Yoko

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Erg mooi, ik heb nog nooit mijn Levermos zo goed bekeken. Volgend jaar lig ik ook op mijn buik, want ik heb dit spul al jaren in de tuin!
    Bedankt Anna voor de tip en groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Anna,
    ik mag graag mossen zien en heb er zelf ook heel veel op de foto (de meeste moet ik nog plaatsen en dat is ook meer bruin en rood bekermos) maar van dit mos wat jij laat zien had ik nog nooit gehoord! Wat een leuk mosje en wat mooi vastgelegd. Ook je informatie is weer heel leerzaam. Dank je wel.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dit had ik nog niet eerder gezien, schitterend en ik vermoed ook heel klein

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een oude plant Anna..
    ik ken dit helemaal niet...erg mooie foto!!
    maar macrofotografie is jou wel toevertrouwd!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧