30 okt. 2013

Bladrollers en sigarenmakers





Sigarenmakers



 photo IMG_5621_zps481da9e6.jpg


Een eigenaardigheid aan bladeren zijn opgerolde bladeren of
delen ervan die gebruikt worden als huisjes.

Enkele voorbeelden zijn:
1. Rupsen van kleine vlinders, o.a. eikenbladroller: rollen de bladeren
met behulp van gesponnen draden op en leven in het aldus gevormde
kokertje. Worden ze verstoord, dan laten ze zich langs een spindraadje
naar beneden vallen. Is de kust veilig, dan kruipen ze terug omhoog;

2. Volwassen snuitkevers: o.a. berkensnijdertje, berkenbladroller,
populierenbladroller, eikenbladrolkever. Bladeren worden aan één
of beide zijden tot aan de middennerf ingesneden en in de lengte
of dwars opgerold.


Bron: CVN
Foto: © Anna de Vries




10 opmerkingen:

  1. Wat een uitstekende opnames heb je weer gemaakt..... en de titel komt hier zeer goed van pas.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is wel heel mooi opgemerkt en je hebt er weer een heerlijke duidelijke uitleg bij gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe origineel kan je als architect zijn??

    hoe goed kan je als fotografe zijn? ;-))

    prachtige opname, anna!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Top Anna, mooi gezien, gekiekt en uitgelegd.
    Leuk dat hij zelfs nog even naar buiten kwam voor deze foto!!
    Mijn opa maakte sigaren en sigarenkistjes, dat zag er toch anders uit, toen....!!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is er toch veel bijzondere dingen te zien in de natuur. Goede ontdekking en mooie foto, Anna. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel apart om te zien. Mooie foto heb je gemaakt. Het is krulplant.
    Groetjes Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had ik nog nooit van gehoord, weer wat geleerd uit-van ons weblogwereldje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi...nog nooit gezien..
    nouja laat ik zeggen nog nooit op gelet..
    ik wist het ook niet, zal er ook eens op letten.
    mooie in beeld gebracht Anna..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weet je dat ik dit nooit geweten heb Anna!
    Natuurlijm zie ik deze opgerolde balderen ook in e natuur maar verder
    lette ik daar eigenlijk nooit op. Nu ik jou foto zie (bewoner komt er zelfs nog even boven uit)
    en je uitleg ga ik er toch anders naar kijken.
    Pracht van een opname en mooie en leerzame informatie.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧