28 jul. 2013

Groene stinkwants - Green shield bug - Palomena prasina

In mijn tuin heb ik een zeer mooie donkerrode Vlier staan, de Sambucus nigra 'Eva'. Ieder jaar leven na de bloei en als de bessen bijna volgroeid zijn, vele grote en kleine Groene stinkwantsen op de struik. Ik begreep eigenlijk nooit wat ze daar nu moesten zoeken op zo'n struik… maar gisteren ben ik er achtergekomen… ze steken hun lange steeksnuit (rostrum) in één van de rijpere bessen en zuigen hem dan gewoon leeg. Ik dacht altijd dat het bladplanteneters waren en met hun steeksnuit in de groene delen van planten prikten en daar dan de sappen van opzuigt, maar dat doen zij blijkbaar ook bij sommige fruitsoorten zoals de braam, framboos en zelfs in appels en peren steken zij hun stuitje. Dit heb ik nooit geweten en achteraf eigenlijk wel heel logisch… zo zie je maar weer, iedere keer leer je er weer wat bij. ;))



 photo IMG_5709_zpsa4eee430.jpg

 photo IMG_0307_zpsc64d90ec.jpg

 photo IMG_0397_zps661d0485.jpg


Lieve groetjes Anna




17 opmerkingen:

  1. Super Anna! Prachtig van kleur en scherpte.
    Het lijkt, op de laatste foto, alsof hij ogen heeft op z'n snuit/tong.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Ana om hem zo in aktie te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. piep , wat een knappe jongen heb je weer gevonden anna:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig zo'n ingebouwd rietje. En wat een weelde voor de wants. Luilekkerland.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. fantastic photos. WOW
    regards Babs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat wist ik ook niet, Anna. Je hebt 'm wel SUPER gefotografeerd. Prachtig gewoon. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Very nice! What a strange looking insect :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow! schitterende foto's!
    Groetjes, Sonnja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldige foto's en inderdaad weer wat geleerd, dit wist ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goede info over deze wantsen soort.
    En ook nog een paar mooie foto's
    Groet van eilandstaete.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's Anna, en
    op foto 3 zie je zelfs zijn steeksnuit.
    ik heb deze wants ook al diverse keren
    gefotografeerd maar dan zaten ze gewoon op de brandnetels.
    Van jou leer ik nu dat ze dus ook bepaalde fruitjes eten.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful photos, nature is amazing:) Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Anna

    Even een compliment want....Dit is weer zo PRACHTIG GEFOTOGRAFEERD !

    dank voor je fijne reactie.

    Lieve Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  14. schitterende macro foto's Anna, mooie scherpte en prachtige details

    Fijne zondag, Bram

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧