28 mei 2013

Gegroefde lapsnuitkever - Black vine weevil - Otiorhynchus sulcatus




Gegroefde lapsnuitkever




 photo IMG_4341a_zps3d6ba674.jpg


De gegroefde lapsnuitkever of taxuskever is een kever uit de familie snuitkevers (Curculionidae). Deze
snuitkever is zwart van kleur, met vaak enkele lichtere plekjes op de dekschilden. Deze vlekken worden
veroorzaakt door een onregelmatige fijne beharing die geelbruin van kleur is. De lengte is ongeveer
9 tot 11 millimeter en deze soort is te herkennen aan de sterk gegroefde, korrelige dekschilden, het
zeer bolle achterlijf en de voor alle snuitkevers karakteristieke verlengde kop.


 photo IMG_4338_zps55360ddd.jpg


Hoewel de kever veel voorkomt is het geen bekende verschijning in de tuin omdat de kever een
nachtactieve soort is. Ook in huis komt de kever wel eens voor waar hij aan de bladranden van
de planten zijn karakteristieke halfronde happen achterlaat. De kever zorgt ook voor nageslacht
door het leggen van eitjes in de bloempot waaruit na enige tijd de larven komen, die meestal
zeer schadelijk voor de plant zijn.


 photo IMG_4344a_zps5aac5b29.jpg


Het is een erg sloom dier dat niet snel kan rennen en niet kan vliegen. Deze soort heeft zeer goed
ontwikkelde klauwtjes, waarmee de snuitkever zich stevig vast kan houden aan allerlei voorwerpen.
De kever laat zich echter snel vallen zodra hij gestoord wordt en is daarna haast niet meer te
vinden. Het is een kever die het hele jaar door gevonden kan worden, en in tegenstelling tot de
meeste kevers, die maar kort leven, kan deze soort enkele jaren oud worden.

Bron: Wikipedia



Lieve groetjes Anna ღ




16 opmerkingen:

  1. De foto's zijn top Anna, je ziet zelfs haren aan de kop zitten.
    Het verhaal is weer heel leerzaam.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wunderschöne Datails! Super!
    Liebe Grüsse Babs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interesting information and absolutely beautiful shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow these macro shots are truly amazing

    Mollyxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige serie weer met een heerlijke leerzame uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's! Het zijn zulke koddige beestjes, die snuitkevers. Toen ik de laatste alinea las dacht ik even dat ik er zelf ook een was...
    Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schadelijk of niet, ik vind 'm prachtig, Anna. Maar dat komt natuurlijk door jou fotokunst. Erg mooi gedaan. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het beestje laat zich in volle glorie door je vastleggen, anna!

    zou ie beseffen dat ie dankzij jou mag stralen over de hele wereld? :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I have heard many people complaining about this beetle on their blogs, but have never seen one. Thanks to your perfect pictures I will know what to look for in my garden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Anna...

    wat heb je het snuitkevertje er
    weer perfect opstaan...geweldige macro's...mag ik je vragen welke lens jij gebruikt..???

    gr. Nieske

    Converter: het schijnt perfect te werken bij Canon en Nikon, maar ik heb er erg problemen mee, ik gebruik Pentax en ik heb een Sigma 300mm f 2.8 en een converter ook sigma 1.4x en dat is een slechte combinatie..de foto's zijn prima en ook wel mooi scherp, maar er zit speling tussen converter en camera en dan word het diaframa onderbroken en dan kun je geen foto maken, moet je eerst weer aan de lens wrikken en dan opeens is je diafragma er weer en dat is niet te doen, vooral bij vogels niet, dus al met Sigma in conclaaf geweest en die zegt dat het aan mijn camera ligt, wij hebben het getest op een andere en het blijkt aan de converter te liggen, nu mag ik een nieuwe en als die het ook doet krijg ik mijn geld terug..maar nu zijn ze gestopt met de Pentax vattig...heb ik dat...weet niet wat voor camera je gebruikt maar Canon is goed, dat weet ik zeker en ik denk Nikon ook wel..
    hoop dat ik je vraag zo beantwoord heb...

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat heb je het beestje mooi gevangen anna:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje Anna,

    wat heb je deze kever, of eigenlijk
    dit hele kleine kevertje fantastisch mooi
    gefotografeerd!!!! Prachtige kleuren, loei scherp
    en werkelijk super mooie details.
    Foto 1 vind ik echt een supermooie foto.
    Complimenten.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoe weet je ze toch steeds weer te vinden
    en weer super gave macro foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Brilliant pictures and presentation!
    Many greetings from Germany!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Brilliant pictures and presentation!
    Many greetings from Germany!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧