10 apr. 2013

Zanglijster - Song Thrush - Turdus philomelos





Zanglijster in de tuin


 photo IMG_2945-1_zps3d758719.jpg


Het is een zegen om deze vogel in je tuin te mogen hebben. Niet alleen zingt de vogel prachtig, hij is ook nog
eens een groot slakkenverdelger, waarbij hij het speciaal gemunt heeft op huisjesslakken. Nadat hij een slak
heeft gevonden, zoekt hij een steen. Hij beukt vervolgens de huisjesslak net zo lang tegen deze steen aan tot
het huisje kapot is. Aangezien hij daarvoor meestal een vaste steen uitzoekt, vind je daar de resten van diverse
slakkenhuisjes. Zo'n steen wordt dan de lijstersmidse genoemd. De vogel komt altijd wel ergens in de buurt van
mijn tuin tot broeden, maar is veel en veel minder talrijk dan de merel. Waarschijnlijk is het territorium van de
zanglijster groter. Merels accepteren zanglijsters ook lang niet altijd in hun territorium.


Bron: Gardensafari
Foto: © Anna de Vries



21 opmerkingen:

  1. Mooie foto Anna, het lijkt of er een tweede op de achtergrond op de loer ligt.
    Twee grote ogen kijken je kant op!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Mooie foto ook ;-)

    Groeten uit Sneek!
    DzjieDzjee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anna,
    Je boft maar met zo'n tuin!
    En toen ik dacht: het zou ook leuk zijn om het geluid erbij te hebben... miste ik ineens je muziekje.
    Lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita, klopt het is er al een tijdje niet meer, ineens waren ze er mee gestopt, jammer :((((
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  4. Hij houd je goed in de gaten Anna.
    Oog en oog wat een mooi ....
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gorgeous photo, all the better knowing it's in your own garden - how wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. twee zwarte kijkertjes houden jou duidelijk in't oog, anna! :-))

    wat een prachtig concert moet dat zijn, in jouw tuin! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat heerlijk om hier van te kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooi anna dat hij jou tuin heeft gekozen om te wonen:-)

    de liedjes krijg je als beloning:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Anna, zijn wij ook gezegend..
    hij zit ook bij ons..heb hem alleen nog niet vast kunnen leggen..
    Die van jou is mooi gelukt..;)

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. That is such a stunning shot!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige vogel, wat mooi op de foto gezet.
    Heb hem hier een keer in de tuin gehad, kwam bij badderen in de vijver.
    Altijd leuk, heb inderdaad veel merels en dat zou een reden kunnen zijn dat hij het leders gaat zoeken.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, heerlijk dat geluid hè ?
    Pracht foto zo half verscholen :-)
    Hier krijgt ie ook altijd brood als dank voor zijn gezang :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind dat ook prachtige vogels, Anna. Je hebt 'm trouwens heel mooi gefotografeerd. In mijn tuin zie ik ook vaak een paartje (denk dat het een paartje is). Maar ik heb ook merels, dus tja....afwachten maar. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat klopt helemaal Anna, want ik zag dat afgelopen winter.
    Ik zag een zanglijster in de sneeuw onder een boom met een huisjesslak bezig.
    Ik heb daar ook foto's van maar nog steeds niet geplaatst.
    Ik vond het geweldig om te zien hoe hij met die slak omging en
    hij beukte ook net zolang tot het slakkenhuisje helemaal kapot was.
    Hele gave foto van deze lijster.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo'n verzameling lege en kapotte slakkenhuisjes heb ik ook gevonden in mijn tuin maar ik denk dat daar de merels debet aan zijn want zo'n mooie zanglijster heb ik in mijn tuintje nog nooit gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ank, als jij ook zo'n lijstersmidse in je tuin hebt gevonden dan heb je toch echt wel een lijster bij je in de buurt zitten... :))
      Je moet maar eens heel goed opletten want ze zijn best wel schuw en hun camouflage is top...
      Merels eten wel slakken maar ik denk meer regenwormen, pissebedden enzo... ze zijn ook altijd in je tuin aan het spitten en zoeken.
      Lieve groetjes Anna :))

      Verwijderen
  16. wat ontzettend leuk dat deze prachtige zangvogels bij jou in de tuin zitten te broeden Anna
    je zult dan denk ik ook wel regelmatig van de zang van deze vogels kunnen genieten

    fijn weekend, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie foto en leuk verhaal erbij. Zo leer je nog eens wat! Groetjes en een fijn weekend! Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi zoals hij zich probeert te verschuilen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧