27 apr. 2013

Segrijnslak of kleine wijngaardslak - Cornu aspersum






Voortplanting van de Sergrijnslak



 photo IMG_3531_zps4a4ed8c9.jpg


De voortplanting vindt plaats in de lente, als de slakken enige tijd uit hun winterslaap zijn ontwaakt. De
voortplantingstijd is van mei tot juli. Tijdens de paring is één dier passief, het andere exemplaar is actief
en brengt zaadcellen in het lichaam van de partner. De eigenlijke paring vindt plaats door de penis met
de vagina te verbinden, waarna de spermatozoïden in een spermatofoor of spermapakketje worden
afgegeven. De paring bestaat uit verschillende stappen, eerst omstrengelen de slakken elkaar waarbij
de koppen omhoog worden gehouden en de slakken elkaar met de tentakels aftasten. Vervolgens wordt
door de ene slak de liefdespijl in de voet van de andere slak gestoken, hierbij worden hormonen afge-
geven waardoor de ontvanger gestimuleerd wordt te paren. Zie voor de liefdespijl ook onder kenmerken.


 photo IMG_3526_zpsd3c25713.jpg


De slakken stimuleren elkaar verder door de geslachtsopeningen of gonoporieën tegen elkaar te houden
waarna de lichamen tegen elkaar gedraaid worden en de penis van de ene slak in contact komt met de
vagina van de partner. [2] Nu wordt een spermatofoor overgebracht, dit kan vier tot zeven minuten duren.
Ten slotte wordt de penis teruggetrokken, maar de slakken kunnen nog uren aan elkaar gehecht blijven.
Nadat de ene slak bevrucht is, worden de rollen vaak omgedraaid en vindt dus wederzijdse
bevruchting plaats.


 photo IMG_3519_zpsdb2b4bbf.jpg


De eitjes worden in kleine holletjes afgezet die door de slak worden gegraven. Hierbij wordt een fles-
vormig hol gemaakt dat in doorsnede een bolvorm heeft maar een nauwe opening heeft aan de
bovenzijde. Het afzetten van de eitjes is een langdurige bezigheid; de slak kan er meer dan 20 uur
over doen. Nadat een nest gevuld is kruipt de slak eroverheen om de ingang te verbergen.


 photo IMG_3530_zps764851b9.jpg





Bron:Wikipedia
Foto's: © Anna de Vries




15 opmerkingen:

  1. Joh, wat een mooie serie weer zeg!

    Groeten uit Sneek!
    DzjieDzjee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een heerlijk slijmerig geheel anna,
    ik moet zeggen dat ik slakken erg graag zie op je weblog:-)
    je weet ze vast te leggen als geen ander :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Anna, bijzonder mooie foto's.
    Heb een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is heel mooi en leerzaam .Anna hier kan je wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anna...

    mooi gezicht hè..
    ik heb het ook wel eens gezien en gefotografeerd
    het is een mooi gezicht, je gebt het heel mooi
    vastgelegd, dan voor de info, weer wat geleerd..

    groetjes en fijn weekend, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel knap gefotografeerd, Anna, en prima info. Als ik dit in mijn tuin zie, ben ik alleen niet blij. Dat betekent toch vele monden die zich later tegoed gaan doen aan mijn plantjes........Gggrrrr..... Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat we het allemaal maar even weten hoe het gaat bij de slakken..ze maken er wel een zooitje van..;-) Weer toppie op de kiek gezet. Van snelle beweging heb je vast geen last gehad...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. vind je 't erg als ik het maar een slijmerige bedoening vind .. ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor Neusje, vind ik niet erg... ;)))
      Knufff :))

      Verwijderen
  9. Dit hebt je knap vastgelegd Anna.
    Mooi de info erbij dus als ik het zie weet ik hoe dit werkt.
    Dan denk ik aan dit speciaal log
    Bedankt !
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Anna, your photos here are just beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi vastgelegd, dat is je wel toevertrouwd. En toch, hoeveel ik ook van natuur hou en zelfs padden mooi vind.. dit blijf ik viezig vinden. He, ik zie opeens drie kleine andere slakjes op de laatste foto! Die heb je er vast bewust niet afgeknipt.
    Lieve groet, Anita
    Uit een nat Groningen en ik hoop vanmiddag ook iets moois te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wel een beetje klef gedoe Anna, maar je hebt er weer een prachtige serie van gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook al zo mooi deze slakken.
    De helderheid spat van mijn scherm af gewoon.
    Echt super Anna.

    Ik ben verlaat met reageren want had afgelopen
    week, 6 dagen geen internet.
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧