8 nov. 2012

Rups - Caterpillar




Rupsen




Een rups is niets anders dan de larve van een vlinder. Tijdens zijn leven
heeft de rups maar één doel en dat is eten, eten en eten.




Omdat rupsen een gewilde prooi zijn voor veel dieren, zoals vogels en egels, gebruiken ze allerlei trucs.
Veel rupsen zijn goed gecamoufleerd en vallen daardoor nauwelijks op in de omgeving. Andere soorten
zijn juist opvallend gekleurd of getekend, waarmee ze aangeven dat ze giftig zijn. Ook zware beharing
is een methode om prooidieren op afstand te houden.




Veel mensen die ‘aan (nacht)vlinders doen’, houden zich vrijwel uitsluitend bezig met het adulte stadium,
de vlinder. Toch is het vaak minstens zo interessant om op zoek te gaan naar de rups, het larvale stadium
van de soort. Dit stadium duurt in de meeste gevallen langer dan de periode dat de soort als vlinder is
waar te nemen; sommige soorten leven zelfs enkele jaren als rups. Bovendien geldt voor een heel aantal
soorten (nacht)vlinders dat de rups gemakkelijker te vinden is dan de vlinder.


Photobucket


Bron: Vlindernet
Foto's: © Anna de Vries




11 opmerkingen:

  1. Er was iets fout gegaan en ineens was dit blogje weg...
    Nu heb ik hem opnieuw geplaatst... maar de fijne reacties van Joop, Joke, Jan W en Nieske ben ik jammer genoeg kwijt... :((((
    Ik begrijp er nu nog niets van... heel raar...
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook raar Anna, maar gelukkig heb je de foto's nog ;-)
    Ik had zoiets geschreven als dat je de zachte huid van de rups voelbaar hebt gefotografeerd.
    Top was het in ieder geval!! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gorgeous shots and I love the vibrant pink!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooo ik dacht al...

    dan maar even een nieuwe reacties...
    je heft er weer wat fraais van gemaakt Anna..
    mooi de rups op deze felle bloem, steekt mooi af tegen elkaar..
    je weet nog steeds niet wat voor nachtvlinder het is...??
    jammer, de meeste nachtvlinders vind ik mooier dan de dagvlinders...
    er zijn super exemplaren bij...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieske, het is een rups uit de uilenfamilie... maar welke? ;))
      Lieve groetjes van Anna

      Verwijderen
  5. ik betwijfel of deze zo goed te vinden was, anna, want hij heeft zich heel goed gecamoufleerd! :-))

    alhoewel zijn gulzigheid hem stilaan in zijn blootje zet? :-))

    warm weekend, anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hele mooie serie Anna!
    Ik ben altijd erg benieuwd wat voor vlinder eruit komt, maar er zijn er zoveel dat het best moeilijk is om ze te determineren.
    Mooie foto's!
    fijn weekend verder!
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Anna,
    Knap hoe je van deze bloem met rups een mooie compositie weet te maken. Op de laatste foto vind ik ook de stampers (?) van de bloem erg mooi. Hij boft maar dat hij in jouw tuin woont, waar hij lekker van de bloemen mag eten... (op sommige dagen ben ik geloof ik ook een rups, zie tweede regel ;-))
    Je logje was weg, maar in mijn dashboard sta je wel twee keer - je komt bij beide wel op deze pagina terecht.
    Lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. niet echt mijn favoriete insecten deze rupsen, maar op deze manier gefotografeerd toch heel mooi om te zien Anna

    Groeten, Bram

    geweldig nu krijg ik hier ook zo'n ontzetten onleesbare code om te reageren
    Had je last van span Anna, erg jammer dit, want kan met geen mogelijkheid lezen wat ik in moet tikken
    ga het deze keer maar proberen, maar alstublieft zet die ellende gauw uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet het Bram, ik vind het ook heel vervelend... ;((((
    Komt wel weer goed hoor... ;)))))))))
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een prachtig beestje, anna,
    jij hebt hem goed gevonden,
    mooi om te zien en weldra fladderen de eerste vlinderkes om ons heen

    "prachtig"

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧