23 aug. 2012

Steenrode Heidelibel - Vagrant darter - Sympetrum vulgatum





Steenrode Heidelibel


Photobucket


Ik vertel iedereen dat ik bijna altijd mijn foto's vanaf een statief maak en zeker de macro opnames. Onze tuin
is best groot met veel insecten, want ik ben gek op bijtjes en hommeltjes. 's morgens vind ik het heerlijk om
buiten te fotograferen, je hebt dan mooi opkomende zon. Om een uur of tien heb je het wel gehad hoor dan
is het licht vaak te hard en te direct. Maar ik laat vaak mijn statief gewoon buiten staat op een neutrale stand
en plaats, want als ik ineens toch nog wat zie dan kan ik hem gelijk gebruiken. Nu vanmiddag loop in de tuin
in en zie ik een libel op een van mijn grassen zitten. Hij vloog een rondje en ging weer zitten, dat deed hij
iedere keer, hij was aan het jagen en zo te zien was het een Steenrode Heidelibel.


Photobucket


Ik gauw naar binnen om mijn fototoestel te pakken... wil ik hem op de statief zetten, zit die libel op mijn statief…
oké dan moet het maar uit de hand. Terwijl ik een foto wilde maken nam dit mannetje de karakteristieke
obeliskhouding aan. Het was verschrikkelijk warm die dag ruim 32° C en als het zo heet is dan neemt de libel
al gauw deze houding aan. Hierdoor vangt het lichaam minder zonlicht waardoor oververhitting van het
lichaam wordt tegengegaan. Dit gedrag is wel bij andere korenbouten bekend maar niet van alle libellen, las
ik bij Wikipeda. Deze Steenrode Heidelibel is een libel uit de familie van de korenbouten.


Photobucket


Lieve groetjes Anna ❀



7 opmerkingen:

  1. Geweldig mooi en zo loeischerp....knap gedaan Anna,
    en dat zo in je eigen tuin.....dat moet toch heerlijk zijn he.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha.. ha.. had die libelle je toch mooi te pakken, dat je nu alles uit de losse pols moest doen.
    Maar we zijn overtuigd, je kan het ook super zonder statief :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En toch superscherp, Anna. Prachtig. Alles is mooi. Belichting, achtergrond, kleur en ga zo nog maar even door. Mooie libel is dat, hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij hebt dus eigenlijk helemaal geen statief nodig..
    jij kunt het ook zonder...
    wat mooi scherp...handig als je zo'n grote tuin hebt met
    bijtjes en beestje..
    lekker alles binnen handbereik..
    libellen heb ik ook wel in de tuin, op het moment
    zijn er heel veel...bedankt voor het delen...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uiteindelijk heb je toch een foto met statief gemaakt!!!!!
    Super Anna, 'k wens je een heel fijn weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan het ook zonder statief, wat is dit een mooie Libelle. En plaatje om te zien. Wel leuk om in de ochtend al door je eigen tuintje te lopen..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldig ik dacht eerst waar zit deze libel nu op maar zie dat het op je statief

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧