18 aug. 2012

Dambordvlieg - Checkerboard fly - Sarcophaga carnaria





Dambordvlieg


Photobucket


De vlieg is vaak op bloemen te vinden om met de stempelvormige zuigsnuit nectar en stuifmeel
op te nemen. Anders dan men vroeger dacht zijn de larven van Sarcophagidae (ca. 50 soorten
in Nederland) geen aaseters, maar carnivoor of parasitair.


Photobucket


Die van de dambordvlieg ontwikkelen zich waarschijnlijk uitsluitend op regenwormen. Het vrouwtje
legt haar eieren bij de ingang van de kruipgangen van regenwormen. De uitgekomen larven gaan
dan op zoek naar de worm en dringen in diens lichaam naar binnen. Ze doden de regenworm en
zijn binnen enkele dagen al volgroeid.


Photobucket


Bron: SoortenBank.nl
Foto's: © Anna de Vries



8 opmerkingen:

  1. Drie pareltjes van Macro's Anna!
    Met die eerste heb je oog in oog gestaan,
    mooi standpunt en haarscherp. Knap!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn schitterende macro's, Anna. Met de MP E-65 gemaakt? Foto 1 is beslist mijn favoriet. Wow! Kleinigheidje: ik las 2x dezelfde tekst tussen je foto's. Jammer, want ik lees de teksten wel altijd. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Joke, stom hè dat ik het zelf niet goed gecontroleerd heb... de warmte denk ik pfffff... :-))))
      Deze foto's heb ik gemaakt met mijn 100 mm. Als ik de 65 mm lens heb gebruikt dan zet ik dat er altijd wel bij.
      Dank voor je fijne reactie en ook een fijn weekend.
      Lieve groetjes van Anna

      Verwijderen
  3. weer geweldige macro's lieve anna,
    je bent daar super in

    dank je wel voor je lieve reactie,

    wij komen weer langzaam terug
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige macro opnames Anna, zo mooi om van dichtbij te zien.

    complimenten voor dit mooie fotowerk.

    Lieve groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie macro's Anna, wat kun je dat toch goed!
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige macro foto's weer Anna
    ook goed te zien hoe deze vlieg aan zijn bijzonder naam komt

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧