13 jul. 2012

Gaai - Eurasian Jay - Garrulus glandarius




Een Vlaamse gaai



Ik kwam op een ochtend thuis en terwijl ik de trap van de dijk naar beneden liep, hoorde ik dat er wat aan de hand was
in de tuin. Een merel en een paar mezen gingen behoorlijk te keer. Ohhh dat zal wel weer een kat zijn die ergens op
de loer ligt te kijken, dat gebeurt hier nogal eens en zeker met jonge uitvliegende vogeltjes. Dus ik kijk zo in het rond
terwijl ik de trap afloop, zie ik ineens een gaai in één van de bomen zitten. Ik zie dat hij aan iets staat te trekken en ik
dacht gelijk, hij heeft toch daar geen jong vogeltje te pakken… Ik gauw naar beneden, mijn fototoestel gepakt… lens
verwisseld en weer gauw terug. Hij zat er gelukkig nog, dus ben ik maar wat foto's gaan maken en éénmaal thuis op
de pc zag ik pas echt waar hij aan zat te trekken.


Photobucket

Op deze foto kon ik goed zien wat hij aan het eten was. Ik mijn tuin zitten veel bruine kikkers, ook wel landkikkers
genoemd. Nu denk ik dat deze gaai er één heeft gevangen. Gaaien eten niet alleen eikels en ander vruchten, maar
ook insecten en kleine of jonge zangvogels, eieren behoren ook tot zijn dieet, evenals kleine knaagdieren en dus
nu ook kikkers. Dit heb ik ook nooit geweten hoor, maar ik heb het even opgezocht.

Photobucket

Wat ik ook heel apart vond, is dat hij alles netjes op een rijtje naast zich op de tak had neergelegd en
toen hij die poot op wilde eten, zat ik daar geheel gebiologeerd naar te kijken, zodat ik gewoon
helemaal vergat om foto's te maken. Ik vond dit wel zo bijzonder.

Photobucket

En zo zat hij heerlijk stukje voor stukje alles op te peuzelen.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Ik zag dat hij een ring aan zijn poot droeg, misschien is het wel een geregistreerde vogel van het
Vogelinformatiecentrum van Vogelbescherming Nederland in Zeist.

Photobucket

En dan ineens is de rust weder gekeerd en de vogel is gevlogen...
Wat een avontuur was dit weer in onze tuin!


Lieve groetjes Anna❀



15 opmerkingen:

  1. Hoi Anna...

    Wij hebben ze ook wel eens in de tuin, ik ben
    er nooit zo blij mee..
    het is een pracht vogel, maar de rest van de tuinvogels word er heel onrustig van..

    Grappig dat hij de kikker eerst helemaal ging bereiden (ha, ha) nou ja in stukjes maakt en op een rijtje legt..en daarna aan zijn heerlijk feestmaal begint..heel mooi vastgelegd...
    wat weer een belevenis in eigen tuin!!

    fijn weekend en lg Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, Nieske en jij ook een fijn weekend!
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige serie foto's Anna. Ja dat is het leven de dieren, ze moeten zelf voor eten zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuur is zo mooi maar ook heel hard... ;-))
      Dank je voor je fijne reactie Riet!
      Lieve groetjes van Anna

      Verwijderen
  3. mooie reeks van deze Vlaamse gaai

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gregory!
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  4. Prachtig Anna. Ik keek eerst even snel door de foto's heen en las toen je verhaal. En ook toen zag ik pas het kikkerbilletje... Hopelijk niet van jouw kikker annex prins. Wel een nette eter die gaai!
    Je hebt vast een heerlijke tuin. In mijn voorstelling is hij enorm! :-)
    Fijn weekend alvast (met af en toe een zonnetje tussen de buien - mooi voor foto's!).
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita, nee mijn Prins leeft nog steeds in onze vijver hoor... ;-)))
      Lieve groetjes Anna en jij ook een heel fijn weekend met een zonnetje!

      Verwijderen
  5. Dit is zo'n onverwachte ontmoeting waar je even stil van wordt.
    Je het er een prachig verslag van gemaakt Anna, top!!
    Heb een fijn weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jan en jij ook een heel fijn weekend toegewenst!
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  6. goh anna,
    nee dat ze kikker spakten wist ik ook niet,
    nooit t e oud om t e leren hé,
    maar dat het dier zo mooi bleef zitten zeg,
    wonderlijk mooi
    fijn weekend gewenst

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. die staat er weer super mooi op
    tijdens de vakantie ook een poging gedaan, maar de licht omstandigheden waren zo bizar slecht dat ik niet tot dit soort resultaat ben gekomen

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dit mooi vastgelegd Anna.
    Het zijn echte rovers hè!
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik leer hier bij Anna
    en dit met prachtfoto's!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een (beeld)verhaal, geweldig! Ik lees dat ze ook kleine knaagdieren eten, dan kunnen ze in mijn tuin achter de muizen aan want die zitten er genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧