16 jun. 2012

Helmkruidbladschaver - Figwort Weevil - Cionus scrophulariae




Helmkruidbladschaver



Photobucket


Door vogels denk ik, staat er in mijn tuin al een paar jaar Knopig helmkruid (Scrophularia
nodosa) en daar zag ik een kleine zwart korreltjes bewegen… ik heb nog eens goed
gekeken en ja hoor, het bewoog. Ik heb gauw mijn statief met fototoestel gepakt en
een paar foto's van gemaakt en later... ik moest wel even goed zoeken, blijken het
Helmkruidbladschavers te zijn... en snuitkevertjes soort... :-))


Photobucket


De Helmkruidbladschaver is een snuitkevertje van zo’n 4 á 5 mm groot, dat in de zomer op
Helmkruid-soorten Scrophularia spp. is te vinden. Het heeft een lichtgekleurd halsschild
en 2 donkere vlekken in het midden van de dekschilden.


Photobucket



Bron: Natuurlexicon.be
Foto's: © FotoAnna



9 opmerkingen:

  1. Ha Anna! Prachtig gefotografeerd. Niet makkelijk met die donkere kleine snuitkevertjes. Wat een detail op hun schildjes. Het lijkt mij niet of ze een dikke gebreide trui aan hebben. En wat zijn er veel snuitkevers. Als je het nou hebt over beestjes die overal hun neus insteken...
    Fijn weekend! Groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna...

    die zijn wel erg klein, maar je hebt ze prima
    in beeld kunnen brengen en dat ook nog een stel dat aan het paren
    is...mooie scherp..
    leuk toch hè dat je dingen door je macro ziet die haast niet met
    het blote oog waarneembaar zijn...

    fijn weekend Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super Anna, ze schaven dus niet alleen maar Helmkruidblaadjes
    maar hebben ook andere bezigheden buitenshuis....
    Prachtige serie. Heb een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  4. schitterende serie anna, dat ze zo heten wist ik niet maar dat helmkruid,
    dát dan weer wel :-)
    beiden even mooi:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat deze kevertjes maar schuiven....:-)
    Maar het zijn prachtige mooie bijzondere kevers met hun fraaie dekschilden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt wel alsof het juweeltjes van goud en zilver zijn en zoooo klein!! Prachtige serie van deze
    kevertjes Anna, een mooi kadootje dat de vogels in je tuin hebben achtergelaten; )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze hebben wel wat weg van mini-olifantjes *lol* Laat die schavers maar schuiven!!!!! Prachtserie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. de eerste vind ik prachtig gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zo klein en zo mooi vastgelegd, vind ook de eerste foto de mooiste van deze serie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧