24 mei 2012

Wilde bijen - Wild bees




Bezoek van een Bijenvolk


Photobucket


Gisteravond, zo tegen het schemer waren wij de gelukkigen en kregen bezoek van een hele grote zwerm bijen. Ze
streken neer in één van onze coniferen. Ik gauw naar buiten want ik zag gelijk dat het om een bijenvolk ging… wat
een geluid en wat een gekrioel in de lucht… werkelijk prachtig om dit zo mee te maken. Na gelang het donkerder
werd, werd het steeds rustiger in de lucht en zatten bijna alle bijen op de tak van de conifeer en kon ik op mijn
gemak en voorzichtig natuurlijk, wat foto's ervan maken en ik wilde ze ook niet verstoren ofzo.

Vanochtend toen ik wegging waren ze er nog en met de middag toen ik weer thuis kwam was het hele bijenvolk
verdwenen op een paar werkster na. Jammer, want ik had graag gezien hoe ze waren vertrokken…
maar ja, je kan ook weer niet alles hebben…


Photobucket


Een bijenvolk bestaat uit:
De werksters (15.000-65.000) zijn in de meerderheid. Ze zijn allen dochters van de moer met al dan niet dezelfde
vader. Een moer paart met meerdere darren dus werksters kunnen zussen of halfzussen van elkaar zijn. Zoals de
naam als zegt doen de werksters al het werk. Ze poetsen de cellen, beschermen het nest en halen nectar, stuifmeel,
water en propolis. Werksters paren niet met darren maar leggen soms wel eitjes. Omdat deze eitjes onbevrucht zijn
ontwikkelen zich darren uit deze eitjes. Wanneer er één of meer-dere werksters aan de leg zijn, is dit veelal een
teken van misstanden in het volk.


Photobucket


De darren (enkele honderden) zijn de mannetjes. Met de darren is iets speciaals aan de hand want die worden ge-
boren uit een onbevrucht eitje. Dat verschijnsel noemt men parthenogenese. Ze hebben dus alleen een moeder en
geen vader. Het enige wat de darren doen, is een beetje rondhangen en eten van de voorraad. Natuurlijk sparen zij
hun krachten om op een goed moment een jonge moer te kunnen bevruchten. Dat is waar het de darren om gaat.
Je zou kunnen zeggen dat darren een soort verlengstuk zijn van de moer omdat ze identieke genen hebben. Ze
produceren ongeveer tien miljoen spermacellen en zorgen dus ook voor de vermenigvuldiging van het erfelijke
materiaal. Oneerbiedig gezegd zijn het slechts dragers van erfelijke eigenschappen. Ze maken het voor de moer
mogelijk om haar genen niet alleen direct aan haar dochters mee te geven, maar in zeker zin ook aan haar
kleindochters. Darren die het geluk hebben om te paren met een moer sterven direct na de paring. Andere darren
worden tegen het eind van het seizoen tijdens de zogenaamde darrenslacht het nest uit gejaagd of gedood.


Photobucket


De moer is het hart van het volk. Zij zorgt voor de continuïteit. Ze kan verschillende jaren leven, maar gaat minder
eitjes leggen naar mate ze ouder wordt. In het hoogseizoen kan ze wel 2000 eitjes per dag leggen. Ze geeft een stof
af die de bijen laat weten dat ze in de buurt is. Wanneer de moer dood gaat en ze deze stof niet meer aanmaakt,
weten de bijen dat ze een nieuwe moer moeten gaan maken. Dit doen ze door een jong larfje te voeden met alleen
koninginnengelei. Het larfje veranderd als het ware van 'plan' en na twee weken wordt een nieuwe moer geboren.


Photobucket


De moer wordt goed beschermd, verzorgd en gevoed door de werksters. De bijen die de moer verzorgen, noemen we
de hofstaat. Ieder jaar wanneer het bijenvolk erg groot wordt, meestal ergens in mei, wil de moer met een gedeelte
van het volk een nieuwe nestplaats opzoeken. Dit heet zwermen. Imkers proberen dit te voorkomen door aan het volk
af te lezen wanneer de moer wilt gaan zwermen om haar dan net voor dat moment uit het volk te halen en in een
nieuwe (kleine) bijenkast te stoppen, vergezeld van enkele duizenden bijen. Deze 'kunstzwerm' groeit dan weer uit tot
een volwaardig volk. Het volk waar de moer is uitgehaald, maakt dan weer een nieuwe moer en het bijenvolk heeft
zich als het ware verdubbeld.


Bron: De Bijen.nl
Foto's: © FotoAnna


11 opmerkingen:

  1. Indrukwekkend! Dit volkje heeft een goede tuin uitgekozen. Niet iedereen zal hier zo op gereageerd hebben denk ik. En dapper dat je er foto's van durfde te maken. Om dat te doen moet je wel een beetje weten wat je kunt verwachten...
    Zoemgroetjes :-) Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna.....

    Dat je dat durfde..ik weet niet of ik het gedaan had...
    ben er echt wel een beetje bang voor, zo veel van die beesten bij elkaar..
    Maar je hebt er mooie foto's van kunnen maken...
    Dat ze veel lawaai maken wist ik wel, bij ons in de buurt is ook eens
    zo'n zwerm neergestreken in een boom...
    Ik vind het super dapper van je..

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjee wat geweldig zo'n heel bijenvolk in je tuin,maar ik was wel uit de buurt gebleven en de deur dicht tot ze weg waren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit lijkt me wel even schrikken, maar oh oh wat een bij(!)zondere
    serie foto's heb je er aan overgehouden Anna! Helemaal super!
    We hebben ooit een vlucht bijen in onze volkstuin gehad, ze hadden de taxus uitgekozen.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You can consider yourself lucky with this swarm of bees, and I'll consider myself lucky that it was nowhere near me. But your photos of it are incredible!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow - you're brave! I'm scared of bees... But this is fabulous.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik het goed begrijp waren ze dus op zoek naar een vaste plek? Ik heb dit nooit gezien, moet een
    machtig gezicht zijn geweest Anna! De conifeer bezwijkt haast onder de last! Jammer dat ze niet zijn
    gebleven, maar je hebt er wel weer een prachtige serie aan overgehouden. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi anna,

    wauw zeg
    wat een beleving zal dat zijn geweest zeg,
    daar had ik graag bijgeweest.
    geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even een updateetje:
    Ik zelf ging bijna uit mijn dak... zo prachtig vond ik het en ik ben absoluut niet bang maar wel voorzichtig.
    Als klein kind zijnde was ik al gefascineerd door de bijtjes en de hommeltje... :-)) en je moet net wat Anita
    zegt toch een beetje weten wat je kunt verwachten... dus wel goed luisteren en opblijven letten naar signalen
    van de bijen... en ze steken ook niet zomaar, het zijn geen wespen. ;-))
    Iedereen een heel fijn weekend!
    Lieve groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me voorstellen dat jij als natuur liefhebster hier intens van hebt genoten Anna
    Dit is wel heel uniek om dit in je eigen tuin te kunne fotograferen en zien.
    wat een vreemde wereld die insecten wereld allemaal op en in elkaar ik zou gek worden met zoveel mensen om mij heen
    maar zij kleven allemaal aan elkaar, leuk heel die uitleg erbij wat een aantallen, ook vandaag weer wat geleerd hier.

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super om dit mee te maken zeg en wat heb je er schitterende foto's aan overgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧