7 mei 2012

Gewone wesp - Common wasp - Vespula vulgaris




Wespen

Wij hebben een rieten dak en elk voorjaar komen er op de overloop wel een paar wespen tevoorschijn, ze komen ergens door de
naden heen naar binnen. Ze zijn net wakker en dan ook heel erg lui en sloom en gaan zeker altijd dood. Nu had ik vanochtend de
eerste heel voorzichtig gevangen en ik dacht, hier kan ik wel een paar mooie macro's van maken. Zo gezegd… zo gedaan...
maar ineens trok hij zijn hele lijfje samen en bleef maar kronkelen… ik dacht, ojee die ligt hier dood te gaan… en ja hoor
even later was het dan ook gebeurt. Ik heb hem bedankt voor de foto's en heb hem begraven.


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket



❦ Lieve groetjes Anna ❦



27 opmerkingen:

  1. Wow what great close ups!! Boom & Gary of the Vermilon River, Canada.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. These are stunning macro shots! Amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie Anna.
    Hij is niet in eenzaamheid overleden....
    en leeft naamloos voort in je foto's.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastic macro shots, Anna!! Really stunning indeed! WOW!!

    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh ! am really afraid of them. impressive pictures !


    daily athens photo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hij heeft het beste nog aan jou gegeven, anna!

    en dankzij jou aan de hele wereld! :-))

    wat een kanjer!!

    en wat een kanjer van foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great pics. I have pictures of the beach to share this week.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Absolutely fabulous macros of the wasp!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow! These blow me away! What details!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Anna, very impressive macro!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wonderful macro shots! (Although I'm scared of wasps...)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's. Van zo dichtbij heb ik ze zelden gezien. En op de laatste twee kun je zien dat hij zijn lijfje beweegt. Ik heb met hem te doen. Misschien heb jij dat ook dat als je foto's maakt van een beestje je er een soort band mee voelt. Al zou ik liever geen wespen ín huis willen, dat dan weer niet...:-)
    Fijne dag! Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Anita, en als ik aan het fotograferen ben, dan vergeet ik de hele wereld om mij heen, heb dan ook geen notie van de tijd en ruimt en ga er helemaal in op... je ziet dan ook zoveel details en herkenningspunten van andere insecten... heerlijk vind ik dat. :-)))
      Jij ook een fijne dag!
      Lieve groetjes van Anna

      Verwijderen
  13. Great shots - but the wasp does not look very well!

    Cheers - Stewart M - Australia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. These are phenomenal shots. Beautiful and a little scary.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I don't think I've ever seen a wasp in that much detail. Amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oei anna,
    zijn laatste ademtocht ging naar jou,

    dat zij zo :-)

    maar wel een héél mooie hoor:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige macro`s zijn het weer.
    Ik heb het niet op wespen, maar toch een trieste afloop van dit fotomodel !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ach...wat zielig...
    Maar voor hij dood ging heb je nog wat mooie opnames
    kunnen maken...Hoe kan dit..
    enig idee, toch raar overleven ze de winter en komen
    in de Lente uit hun hol en gaan dood...raar toch...is niet
    logisch!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieske, wespen die je ziet in het voorjaar zijn bijna altijd koninginnen die hebben de winter overleeft. Ze ontwaken bij een bepaald temperatuur en gaan dan op zoek naar nectar, stuifmeel of honingdauw als dat voorradig is. Als ze bij mij in het rietendak wakker wordt en de uitweg niet naar buiten maar naar binnen neemt, kan ze daar geen voedsel vinden. Vandaar dat ze dan dood gaan. Als ik ze op de grond vind zijn ze natuurlijk al ver heen.
      Lieve groetjes van Anna

      Verwijderen
  19. Wow, amazing macro photos. I don't like wasps, I'm much more afraid of them than of snakes, which don't bother me at all!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hij staat er prachtig op tijdens zijn laatste minuten. Wel wreed om na het ontwaken alsnog de geest te geven.
    De frontale foto's zijn ook erg mooi om te zien, ieder detail is perfect te bekijken! Mooie serie Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De natuur zit toch eigenaardig in elkaar,
    maar toch zo doeltreffend!
    Jammer van het beestje, maar met zo'n foto's geef je hem een mooie eer!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  22. raar gaan ze een winter slaap doen om na het wakker worden dood te gaan, snap de zin er niet helemaal van
    je hebt het weer schitterend gedetailleerd vast gelegd, wat een scherpte ook weer

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Schitterend zijn deze foto's. Ik heb nog nooit in alle rust een wesp van zo dichtbij kunnen bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen 
om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment…
I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧