28 apr. 2012

Dans- of vedermuggen - Chironomus plumosus





Vedermuggen


(Vrouwtje)
Photobucket


De benaming dansmug komt voort uit het feit dat de muggen in grote zwermen
voorkomen, bijvoorbeeld boven dijken en bermen. Met wat fantasie lijkt het net
of ze een “dans” uitvoeren. De naam vedermug is afgeleid van de veerachtige
pluimen, de antennes, die de mannetjes op hun kop dragen.


(Mannetje)
Photobucket


Dansmuggen behoren niet tot de bloedzuigende muggen die mens en dier
plagen, dat zijn onder andere de steekmuggen (Culicidae). Dansmuggen zijn
onschuldige insecten die over het algemeen makkelijk van steekmuggen zijn
te onderscheiden door de grotere en witte vleugels die als een afdakje op de
rug worden gevouwen in rust, in plaats van doorzichtig en recht achter de
rug gevouwen zoals bij veel steekmuggen. (Wikipedia)


Photobucket


Lieve groetjes van Anna ☺





10 opmerkingen:

  1. met dat veertje op hun kopje komen ze je vast wakker kietelen anna:-)
    wat een prachtige macro's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. SUPER Anna, S U P E R !!!Ik zeg niets over de foto's,
    want wat ik ook zou schrijven....ik zou ze te kort doen.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hij heeft ne hele ragebol op zijne kop, anna? :-))

    ik heb het niet zo op muggen, maar deze foto's vind ik geweldig!

    fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. DE dansmug heb je fraai in beeld gebracht Anna
    maar de kleur van de achtergrond maakt de foto's
    compleet...

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What beautiful vibrant pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi en wat een interessante wijsheid lezen we weer.
    Weer wat bijgeleerd.
    Prachtige macro`s

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooh Anna, die tweede ... wat een plaatje! Al de foto's zijn erg mooi, maar bij het
    zien van de tweede hield ik mijn adem in, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Had er nog nooit van gehoord, van deze insecten
    knap dat jij ook al die namen weet Anna
    het zijn weer schitterende foto's

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastic color and details in these macros, Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb weer even genoeten hoor Anna, dank je wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧