2 mrt. 2012

Gewone Haarslak - Trichia hispida



Gewone Haarslak

Dit slakje is wel heel apart en helemaal nieuw voor mij. Zijn huisje is helemaal behaard. Ik
ben eens gaan zoeken op het net en kwam bij Gardensafari uit. Daar word hij de Gewone
Haarslak genoemd en hij heeft ook nog een Latijnse naam, Trichia hispida.


Photobucket


Hij had gewoon een lekker plekje gevonden op een steel van één van mijn siergrassen
in de tuin. Hij zit nog helemaal in zijn winterslaap, wat niet meer zolang zal duren. Want
de temperaturen buiten lopen toch zo lieverlee op en voor je het weet is het 'Lente'.
Zo tegen de winter zoeken ze een geschikt plaatsje om te kunnen overwinteren. Dan
sluiten ze de schelpopening af met een hard wordend slijm, wat epifragma heet. Heel
bijzonder vind ik dat ze best een zeer lange tijd koude kunnen weerstaan zonder
daar nadelige gevolgen van ondervinden.


Lieve groetjes Anna



12 opmerkingen:

  1. wat een schitterende macro foto Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja zo'n slakje heb ik ook nog nooit gezien...
    met haartjes...mooi vastgelegd Anna...
    Laat hem nog maar even zitten, we krijgen nog weer nachtvorst....
    mooi compositie heb je ervan gemaakt


    gr. en fijn weekend Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastic presentation and details, Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder slakje Anna, eentje met haar heb ik nog nooit gezien.
    Jij kunt ook een safari in je tuin houden als ik zo naar je foto's kijkt!!
    Heb een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful Picture!!!
    Ciao Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto, rustige kleuren...
    en ik zie wel hoe die slak aan zijn naam is gekomen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig slakje Anna!
    Zo eentje had ik ook nog nooit gezien, laat staan gefotografeerd.
    Mooie foto!
    Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Had nog nooit een haarslak gezien.
    Erg mooi door jou gezien.
    Prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om een totaal nieuw exemplaar zo maar in je tuin te vinden! Ik had er nog nooit van gehoord en het doet heel vervreemdend aan zo'n behaard huisje! Denk dat jij ook wel even met je ogen stond te knipperen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Very intriguing snail, Anna! And a great pic, design wise!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie macro en iteresant verhaal, heeft deze slak daar dan de hel winter ook met de vorst op dat plekje gezeten zonder te bevriezen, wat is moeder natuur toch knap.

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige macro Anna en hij mag nog even uitslapen.
    Hier heb ik nog geen slakjes gezien.
    Heel mooi op de steel van een uitgebloeide plant.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧