19 mrt. 2012

Gevlekte rivierkreeft - Spiny cheek crayfish - Orconectes limosus




Gevlekte rivierkreeft


Photobucket

De gevlekte rivierkreeft is een kreeft uit de Verenigde Staten die leeft in zoet water. Vaak
wordt de soort aangeduid met Amerikaanse rivierkreeft of bruine rivierkreeft. De naam
Amerikaanse rivierkreeft is ook in gebruik voor enkele andere soorten kreeften uit het
zoete water van Noord-Amerika.


Photobucket

Met de invoer van gevlekte en andere Noord-Amerikaanse rivierkreeften is kreeftenpest in
Europa ingevoerd. Zelf wordt het dier hier niet ziek van. Door co-evolutie zijn de schimmel
die kreeftenpest veroorzaakt en de zoetwaterkreeften uit Noord-Amerika aan elkaar aan-
gepast: de zoetwaterkreeften uit Noord-Amerika zijn resistenter geworden,
de schimmelis agressiever geworden.



Bron: Wikipedia
Foto's: © FotoAnna



16 opmerkingen:

  1. Interesting post!! Boom & Gary of the Vermilon River, Canada.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. speciaal dat jij het beestje tegen bent gekomen anna,
    heb je er aan gedacht het op te eten......
    amai, hoor me dat zeggen,
    ik zou het niet eens dood durven maken.

    ben wel nieuwsgierig naar je antwoord

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Rooske, ohhh nee hoor, ze liep bij mij op de werf...
      Ik heb er een paar foto's van gemaakt en daarna heb ik haar weer terug in de sloot gedaan. :-))
      Ik zou het ook niet kunnen... het idee alleen al... ;-))
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  3. Great captures for the day, Anna! Have a good week!

    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great shots of the interesting creature.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anna, this is very popular delicacy here, but sometimes they use it for baits. I know that when I buy crabs, I make sure that they are still live.

    Great shot and love the details, the color!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat mooi en wat bijzonder dat jij `hem` weer tegenkwam !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Apart dat je zo'n diertje zo maar tegenkomt op je werf!! (las ik bij Roosje)
    mooi vastgelegd Anna, maar goed macro-en kunnen we wel aan jou
    overlaten...altijd scherp..!!
    prima in beeld gezet en een mooie uitgebreide info erbij....
    De vraag die bij mij opkomt is....hoe groot is zo'n diertje???

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nieske, als ze volwassen zijn dan zijn ze zo ongeveer 10 tot 15 cm en deze was ongeveer 10cm.
      Lieve groetjes Anna

      Verwijderen
  8. A possible catch for my lobster pots, great shot.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. IN Spanje zagen we er ook nog al wat in die kleine slootjes. Iemand op de camping kookte ze en at ze op. Ik zag het niet zo zitten. Je macro foto's zijn weel helemaal prachtig Anna.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vraag me ook af hoe 'groot' zo'n diertje nu is? Formaatje Nederlandse garnaal?
    Mooi in beeld gebracht en ze doen toch wel heel erg denken aan de 'insecten'
    die op het land leven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique, ze zijn in volwassen stadium zo 10 à 15 cm groot en deze was ±10cm groot.
      Lieve groetjes van Anna

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige foto's Anna!
    Weer zo mooi scherp en schitterend van kleur.
    Bijzonder dier ook, die kom je nergens tegen op de fotoblogs:-)
    groetjes, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Apart beestje hoor maar wel weer jammer dat die in onze Europese wateren terecht is gekomen, lees ik. Je foto's zijn weer schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧