14 nov. 2011

Plasmodiale slijmzwammen - Myxogastria



Plasmodiale slijmzwammen in mijn tuin

Photobucket

In onze tuin hebben we jaren geleden een klein veengebiedje aangelegd, met vlees-
etende planten en verschillende soorten varens. Daartussen hebben we oude dode
boomstronken geplaatst. Er groeien daar dan ook van alles op. Vele soorten mossen
zoals, bekermos, veenmos, bladmos en levermos. Ik kom er ook verschillende soorten
schimmels tegen en zo ook deze plasmodiale slijmzwam. Dit is echt heel apart spul,
het leeft… het kruipt… maar het is ook zo weer verdwenen.

Photobucket

Twee jaar geleden was het er ook en op dezelfde plek als nu.
Toen heb ik er ook een blogje over gemaakt.
KLIK
Ik weet nog dat ik er toen verschillende foto's van had gemaakt, maar dat alleen die
ene goed gelukt was. Ik wilde de volgende dag nieuwe foto's gaan maken maar toen
was het al helemaal verdwenen. Sindsdien heb ik ieder jaar het plekje en de omgeving
in de gaten gehouden want ik vind dit zeer interessant. Maar vorig jaar heb ik het niet
kunnen ontdekken, het is ook zo klein, en nu was het er ineens wel. Gauw mijn foto-
toestel gepakt en nu heb ik foto's gemaakt net zolang tot ze naar mijn zin waren en dat
was maar goed ook want echt waar de volgende dag was het weer verdwenen, op een
heel klein speldenprikje na. Ik vind wel dat het een zeer lastige slijmzwam is om te
fotograferen, maar het is me toch aardig gelukt.

Photobucket


Foto's: © FotoAnna



26 opmerkingen:

  1. Fantastisch om dit in je eigen tuin te hebben denk dat ik ook wel een aardig aantel foto's zou maken.


    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! I don't think I've ever seen anything like that before!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is iets waarbij je elke dag dus even moet kijken, wat een leuk spul is dit, en je hebt ze wonderschoon op de kiek gezet. Je hebt een prachtige tuin zo te zien..

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WO Anna, en dit zijn dan nog maar 'aardige' foto's!! Top hoor en iets te bescheiden over je eigen foto's!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. da's een écht kadootje, anna, om dit in je eigen tuin te mogen ontdekken, zo'n eendagsbloem?

    euhh ..

    eendagsschimmel? :-))

    je foto's zijn zó mooi dat het lijkt alsof ik er met mijn eigen neusje bovenhang (terwijl ik dit nog nooit in 't echt gezien heb!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fascinating post about your slime mould which looks so much like the Kefir culture.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This is really special. I have not seen it before.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Quite fascinating. You have photographed it very well!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Anna,

    Dit ken ik helemaal niet, nog nooit gezien...
    je hebt er prachtige opnames van gemaakt...en lekker scherp ook!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. That is such an interesting looking growth. Great shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat interessant dat je zo je eigen wereld en veengebiedje hebt aangelegd,Anna. En wat zie en leer je dan veel van de natuur. Geweldig mooi.
    Lieve groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo daar hoef je niet ver weg voor te gaan Anna :-)
    Heerlijk al die belevenissen in je eigen tuin.
    Prachtige foto's!
    Ik moest gelijk aan kaviaar denken, maar dan in het zwart :-)
    Niet oneerbiedig bedoelt natuurlijk.
    Fijn dat we ook zo'n fijne info erbij krijgen, complimenten!!

    Fijne dag nog
    Groetjes Sien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amazing captures, Anna! I've never seen anything like this before! Terrific, interesting post for the day! Hope you have a wonderful week!

    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anna,
    Beautiful pictures that seem abstractions.
    Thanks for visiting and now I am following your blog. This makes it easy to track your llindo work.

    Roberto

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gewldig Anna, wat een bijzondere dingen zie jij in je tuin en wat heb je er weer mooie foto's van gemaakt. Volgens mij is die tuin van jou een waar paradijsje:-)
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die zijn nieuw voor mij, nog nóóit van gehoord.
    Maar wat mooi, en hel sjiek van die pareltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. aardig gelukt is toch echt een understatement Meis!
    prachtig en volledig nieuw voor mij.
    Erg leuk!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Such amazing shots. I have never seen anything like this. It is actually quite pretty. Looks like white grapes. Excellent photography. genie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I've never seen anything like it and I think you captured it very well.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat mooi om te zien anna,

    nog nooit gezien...

    héél bijzonder maar ja....
    dat ben jij ook hé.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. The details in this photos are so clear. Great shots.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ze zijn er dus voor je het weet maar ook weer snel verdwenen.
    Prachtig.
    Ik kan me je log van vorig jaar nog herinneren, het deed me denken aan kikkerdril.
    Wat leuk de muziek op je log......heerlijk rustig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk idee om zelf zo'n microwereldje in je tuin aan te leggen! Heb vorige week een Venus vliegenval gekocht en die groeit als een gek ;) Het lijken net kleine witte eitjes, prachtige opnames Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ze kunnen doorgaan voor porceleinen druiven
    prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. prachtige zwam nog nooit gezien, mooie foto's

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧