29 okt. 2011

Heksenboter - Scrambled egg slime - Fuligo septica



Heksenboter

Photobucket

Heksenboter ook wel Runbloem genoemd. Is een plasmodiale slijmzwam. Het bestaat uit
een geel plasmodium dat zich kan verplaatsen en daarbij een glanzend spoor achterlaat.
Heksenboter voedt zich met micro-organismen. Net als andere plasmodiale slijmzwammen
heeft Heksenboter een levenscyclus met verschillende stadia. Als spore wordt het gemak-
kelijk passief verplaatst, bijvoorbeeld door de wind en door insecten.

Photobucket

De spore is haploïd en na versmelting van een complementaire spore ontstaat een flagellate
cel met één celkern. Deze groeit uit tot een plasmodium met een groot aantal celkernen. Het
plasmodium is omgeven met een eenvoudig membraan en kan zich op eigen kracht ver-
plaatsen. Tenslotte verhardt het plasmodium aan de buitenkant en vormt daar sporen, en
dan begint de cyclus opnieuw.


Bron: Wikipedia
Foto's: © FotoAnna



13 opmerkingen:

  1. Wat is de natuur toch mooi hé Anna
    Je moet het alleen wel willen zien.
    Vaak zal hier langs gelopen worden.
    Jammer want het is zo leerzaam om de details te kunnen bekijken, en dan ook nog zo'n mooie info, zoals hier bij te krijgen.

    Prachtige opnames!!

    Fijn Weekend
    Groetjes Sien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat heksje van jou heeft kwistig omgesprongen met haar boter? :-D

    fantastisch om dat te mogen ontdekken, anna én er zo'n mooie beelden van te kunnen maken!!

    fijn weekend, met hier en daar een romig kantje? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende foto's Anna, prachtig van kleur!!
    Geniet van het weekend.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's van zwammen welke ik nog nooit heb gezien.
    Ja ik hoor het al beter om je heen kijken goed dat zal ik dan ook gaan doen ;-)

    Een heel mooi weekend.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. niet een klein plukje, gelijk een hele mooie gevonden en ook nog zo lekker vers. Heel goed gevonden, je ziet ze niet zo veel...
    Prachtig om de kiek gezet..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hé dat wist ik niet, heksenboter, leuk is dat, er zijn daar zo te zien wel veel heksen want aan boter geen tekort

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar heb ik nou nog nooit van gehoord , ik geloof dat ik het nog nooit gezien heb ook. Wel heel apart en ik ga er nou wel op letten.
    Prachtig Anna.
    Lieve groetjes van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een mooi gezicht als je dat tegenkomt hé anna,
    het onwikkelt zich blijkbaar ook, want in verschillende stadia ziet het er anders uit,

    grappig spul wel hé:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anna, Very interesting shots--some kind of fungus, I'm guessing? Nice capture. Mickie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig!

    Duidelijker in beeld gebracht dan ik deed!

    Ik heb 'de naam' bij mij veranderd hoor.
    Vind het fijn als men mij attendeert op onjuiste determinatie.

    Hahaha, het is mijn bedoeling om er wat van te leren he? Dus dank je wel!

    Groetjes, en een fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een apart spul hè?
    Mooie foto's Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hoop voor de heksen dat ze zich niet te snel verplaatsen, anders wordt het droog brood eten :)
    Mooie serie van dit kleurrijke zwammetje Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel bijzonder spul, mooie foto's Anna
    en ook erg leuk die info er bij, was er toevallig laatst ook achter gekomen dat dit spul constant in beweging is.

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧