26 sep. 2011

Paardenbijter - Migrant Hawker - Aeshna mixta



Paardenbijter


De paardenbijter is een echte libel uit de familie van de glazenmakers (Aeshnidae).
Het is met 63 mm een grote soort, maar een van de kleinere glazenmakers.
De soort komt algemeen in Nederland en België voor maar is nergens talrijk; de
libellen leven verspreid. Ze zijn te vinden bij stilstaand of langzaam stromend water,
vaak bij tuinvijvers. Het verspreidingsgebied loopt van Noord-Afrika tot aan de
Oostzee. De vliegtijd is van midden juni tot begin november, met een hoogtepunt
van half augustus tot half september.

De paardenbijter bijt geen paarden, maar dankt zijn naam aan het feit dat hij vaak
jaagt op insecten die zich dichtbij het lijf van dieren of mensen ophouden, waardoor
het lijkt of hij ze bijt.



Bron: Wikipedia
Foto: © FotoAnna



7 opmerkingen:

  1. hoi anna,
    zo'n paardenbijter, di ebekijk je wel met ontzag hé,
    dat het diertje zo mooi stil is blijven zitten,
    heb jij het gehypnotiseert misschien,

    'n knap koppie,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dit is echt een super foto, kleuren zijn mooi en de houding, alles klopt gewoon.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende macro opname Anna!
    Prachtige details.
    Je had hem goed voor je lens, heerlijk, dat is kikken :-)
    Ik had laatst zo'n groene ( volgens mij een glazenmaker )
    Ik vergat bijna te ademen toen ik hem zag :-)

    Fijne avond nog
    Groetjes Sien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Anna, gelukkig is dit een van de rustige modellen....
    Ze nemen de tijd als ze eenmaal een plekje hebben!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedere daga leer ik hier weer wat op internet maar ik zit ook vol bewondering te kijken naar al die schitterende makro foto's.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echte helicopters zijn het! Het beneemt me altijd een beetje de adem. Prachtig portret Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb jij deze libel er weer prachtig op gekregen.
    Geweldig mooi zijn ze hè ?
    Die glas-en-lood vleugeltjes zijn schitterend

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen 
om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment…
I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧