19 sep. 2011

Leliehaantje - Scarlet lily beetle - Lilioceris lilii



Leliehaantje


Het leliehaantje is een kever uit de familie bladhaantjes (Chrysomelidae). Het leliehaantje
heeft een felrood borststuk en dekschilden, maar de rest van het lichaam is zwart. Daar-
door lijkt deze soort sterk op de zwartkopvuurkever (Pyrochroa coccinea), maar deze
laatste soort wordt veel groter, mist de sterke, was-achtige glans en heeft meer gezaagde
tasters. Ook is het lichaam van het leliehaantje wat ronder van vorm. De maximale lengte
is ongeveer 8 tot 11 millimeter.



Bron: Wikipedia
Foto: © FotoAnna



10 opmerkingen:

  1. Wat een mooie compositie Anna, top!!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kijkt dit kevertje prachtig over het randje heen.
    Topfoto weer !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Anna

    Wat is dit mooi zeg!!
    De kleuren komen schitterend uit met deze pastel kleuren.
    Prachtige foto, ben blij dat ik zo mijn bloggers weer terug vind
    Ik kon niet meer op de weblog
    Dus ben ik ook maar opnieuw, was hier al jaren, maar mijn oude wachtwoord werkte niet meer, begonnen

    Fijne dag nog
    Groetjes Sien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi beestje, maar wat een vraatzucht! Die hebben me heel wat lelie's gekost!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waauw Anna!
    Een plaatje dat juist zit!
    Rood op rood.
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ton sur ton, wat gaaf! Grappig dat hij precies op een rode bloem gaat zitten, alsof hij weet dat ie rood is ;) Mooie compositie Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. schitterende macro Anna
    mooie kleuren en scherpte en compositie

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto van een vraatzuchtig 'monster'!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige focus en scherpte, super!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧