14 sep. 2011

Fluweelmijt - Trombidium holosericeum



Fluweelmijt


Ik zag een Kleine koolwitje (Pieris rapae) in mijn tuin. Ik heb haar een tijdje kunnen volgen
maar een foto maken lukte niet. Ze fladderde van de ene plant naar de andere plant. Op
een open plekje in de tuin waar wat klein ontspruitend 'onkruid' groeide. Daar ging ze ineens
op het Klein Tasjeskruid zitten en in zag dat ze met haar kontje iets onder een blaadje
drukte… ze was eitjes aan het afzetten… vandaar dat ze zo druk heen en weer vloog.

Ik heb het plantje goed onthouden want ze stond zo laag bij de grond dat als ik een foto
wilde maken dat ik dat eerst in orde moest maken en ik wilde nu ook de MP-E 65mm lens
daar voor gaan gebruiken. Er zit geen autofocus op en die eitjes die zij echt heel klein.
Toen alles in orde was zag ik ook een heel klein rood stipje onder het blaadje bij één van
de eitje zitten, ik dacht nog… misschien wel een mijtje want die zijn ook vaak rood. Toen
ik later de foto's op de pc zat te bekijken, zag ik dat het een klein
hongerig Fluweelmijtje was.


© FotoAnna



9 opmerkingen:

  1. Wat een scherpte van deze macro! Echt heel bijzonder Anna!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een mooi extraatje, zo'n fluweelmijtje! Erg mooi van scherpte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooie weer dat kleine rode ditje tussen al dat groen

    ik heb de link op mijn blog al aangepast Anna
    die verwijst nu naar deze pagina's

    Groetjes, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  4. marjolein vh pl15 september, 2011

    Waaauw...kijk dit is nu echt macro..
    Wat ienimini...fantastisch genomen.
    Zeker met statief ?
    Dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh my what an interesting little chap. Thankyou for leaving calling by and leaving a comment on News From Italy to welcome me to Skywatch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Butterfly eggs! They must be truly tiny! But such an interesting shape! And then the mite! I have never seen such detail of a mite before!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schitterende macro foto Anna. Dat is genieten.
    Fijne Zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt er meteen een prachtfoto van gemaakt!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Anna! Ja, deze foto kende ik al hoor :-). Ik had jouw foto's al een tijdje in de peiling. Het was lastig om zoiets kleins te fotograferen. En afplukken is natuurlijk uit den boze. Het is dat iemand mij een eitje liet zien, in zijn tuin ook van een witje... zo had ik een goed zoekbeeld. Die dingetjes zijn wel erg klein! Nu kun je van een vlinder natuurlijk ook geen kippenei verwachten! Vandaag heb ik ook nog wat rondgespeurd en denk toch dat ik geluk had ze te vinden. Jouw foto is een juweeltje waarin de mijt de show probeert te stelen.
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧