27 sep. 2011

Blauwe muntgoudhaantje - Chrysolina coerulans



Vijand van de munt?


Munt heeft vooral last van het blauwe muntgoudhaantje, welke snel aan het toenemen
is in ons land. Het muntgoudhaantje is ongevoelig voor het menthol, wat de muntplant
beschermt tegen insectenvraat, maar dus niet van dit kevertje.


De grote hoeveelheid menthol welke het muntkevertje binnenkrijgt maken het
oneetbaar voor vogels. De zwarte larven zijn degene welke de meeste
schade aan het blad toebrengen.



Bron: Waterwereld
Foto's: © FotoAnna



12 opmerkingen:

  1. jouw laatste foto toont hoe gulzig dit kevertje is??

    mss dat ie alsnog geliefd wordt bij vogels, als die een zware verkoudheid hebben? ;-))

    knappe serie, anna!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooie macro's Anna, mooi te zien hoe de eitjes worden afgezet.
    De opmerking van 'neus' toverde een brede glimlach op mijn gezicht!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n prachtige naam en dan toch zo schadelijk! Het is echt zo'n Holle Bolle Gijsje, maar wel een heel mooie! Knap dat je zijn naam hebt gevonden Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De natuur is zo interessant. Prachtige foto's Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. looks so beautiful and nice details!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is wel een heel bijzonder kevertje. Wat een apart ruggentje en vorm. En goede info erbij. En vooral de kwaliteit is weer super. Heel fijntjes om er naar te kijken.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat wist ik niet Anna. Ik zal mijn Munt ook eens wat beter bekijken. Wegvangen dan maar? Fris kevertje hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moet wel lachen om sommige commentaren Anna :-)Holle Bolle Gijsje!!
    Heb nog nooit munt in mijn tuin gehad.
    Maar als ik dit nu weet ga ik toch ook eens goed opletten bij vrienden die dit wel in hun tuin hebben staan
    Je maakt me altijd nieuwsgierig met je info bij je prachtige opnames!
    Mooie scherpe macro's, complimenten!

    Fijne avond nog
    Groetjes Sien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooo ik vergeet nog iets....

    MOOIE ACHTERGROND!!!!
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zit weer te genieten van je foto's.

    OT: hoop zelf snel wat te doen op eigen website want weblog werkt nog steeds niet.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtige serie en interessante info er bij
    nog nooit van gehoord of gezien.
    heeft deze dan helemaal geen natuurlijke vijanden?

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧