20 mrt. 2011

Kokerjuffers-larve - Schietmotten - Trichoptera



Vreemde wezens in mijn vijver


Door de hogere temperaturen komt er steeds meer leven in de vijver. Gisteren zag ik de
eerst kikker en ook al wat salamanders. Ik vind het altijd weer een hele belevenis hoe alles
weer levend te voorschijn komt na zo'n strenge winter. Maar nu zag ik nog wat ander
bewegen in het water… heb nog eens goed gekeken. Nu zag ik ook nog een ander iets
met wat roodbruin en ze dansten op en neer… heel vreemd. Ik heb er gelijk maar een
paar foto's van gemaakt en ben gaan zoeken op het internet. Nu blijkt het larven van de
Schietmotten oftewel Kokerjuffers te zijn.


De foto's waren zo slecht dat ik toch maar heb besloten om de Kokerjuffers uit het water te
vissen en in een schaal met hetzelfde water te doen. Nu kon ik ze ook gelijk eens goed
bekijken en wat foto proberen te maken, wat niet mee viel zo door het water heen. Maar
wat een kleine wondertjes zijn het. Die ene heeft een roodbruine zaad van de Gele Lis op
zijn rug geplakt… Wat kan de natuur toch mooi en wonderlijk zijn!!


Nu even wat info van Wikipedia:
De larven ontwikkelen zich vrijwel altijd in het water. Om te ademen hebben ze trachee-
kieuwen aan beide zijden van het achterlijf. De larven van schietmotten worden
kokerjuffers genoemd, omdat de meeste soorten kokertjes bouwen om in te schuilen
en om zuurstofrijk water rond te pompen. De vorm van de kokers is vaak specifiek
voor de verschillende groepen.


De kokers kunnen uit plantenmateriaal en/of overblijfselen van waterdieren bestaan, maar ook uit
zandkorrels en kiezelsteentjes en allerlei combinaties van materialen. Er zijn ook soorten die vang-
netten in het water bouwen. Onder de kokerjuffers worden planteneters, rovers en
detrituseters gevonden.




Foto's: © FotoAnna



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧