3 jun. 2010

Moerasvergeet-mij-nietje - Water Forget-me-not - Myosotis scorpioides



Het Vergeet-mij-nietje

Deze bloem is verbonden met romantiek en tragiek.
Zij werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde.

Photobucket
In de Middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen.
Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water.
Terwijl hij verdronk gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep
"Vergeet mij niet".

Photobucket
Het verhaal van Adam:

God gaf Adam opdracht om alle bloemen in de Hof van Eden een naam te geven.
Dat deed Adam, de mooie roos, de sierlijke lelie, de tere jasmijn, allen kregen een naam.
Adam zag één klein bloemetje over het hoofd en
hij vroeg aan alle bloemen of ze tevreden waren met hun naam.
De planten ruisten instemmend, maar een verlegen stemmetje vroeg,
"wie ben ik en wat is mijn naam?"
Adam zag het kleine blauwe bloemetje aan zijn voeten en zei vriendelijk:
"ik noem je vergeet-mij-nietje zodat ik je nooit meer zal vergeten."

Photobucket
Een Perzische Mythe:

Een Engel keek vanuit de hemel naar de aarde en zag een heel mooi meisje zitten bij de oever van een rivier.
Ze versierde haar haren met vergeet-mij-nietjes.
De Engel was op slag verliefd en werd uit de hemel verbannen.
De Engel huilde bij de witte hemelpoort,
hij mocht alleen terug keren als hij en het meisje overal op aarde deze bloemetjes zou planten.
Het meisje beantwoordde de liefde van de Engel en
samen planten ze de bloemetjes waar ze maar wilden groeien.
Na vele jaren zat hun werk erop en samen gingen ze naar de hemelpoort,
waar ze toegang kregen tot de hemel.



Bron: div. Internet
Foto: © FotoAnna




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je even langs bent geweest en de moeite hebt genomen om een reactie achter te laten… ik ben daar zeer blij mee, dank je wel!
MAAR VOEL JE ABSOLUUT NIET VERPLICHT... ;-))
Lieve groetjes, Anna ❧


Thank you for visiting and to take the time to leave a comment… I'm very pleased with it!
Warm greetings, Anna ❧